Hvis ikke Barack Obama vinner valget i dag, er det i hvert fall ikke på grunn av dårlig organisering.

Aldri i historien har noen sett makan til det politiske apparatet Obama har bygget opp. I dag er D-dagen for hæren hans, som nå teller mer enn en million mennesker.

The Obamobile

— Har du husket å stemme? spør Robert Saffor (60) til Nicole Molinari (44).

Nicole har nettopp svingt inn oppkjørselen til suburbiahuset sitt utenfor Las Vegas, og parkert den store SUV-en sin i garasjen. Tre unger sitter fortsatt klistret i bakruten.

— Nei, svarer Nicole. - Men jeg skal gjøre det altså!

— Jeg har vært her flere ganger og sett etter deg, sier Robert litt strengt, og setter et kryss ved Nicoles navn på listen sin.

— Ja, altså, jeg har hatt det så travelt. Men jeg skal stemme! Det lover jeg.

Robert nikker og kommer med noen oppmuntrende ord. Hver stemme teller, minner han Nicole på nok en gang. Så lager han en krusedull til på listen. I en uendelig lang rosa ´69 Cadillac DeVille convertible med amerikanske flagg på sitter kompisen Preston Manor (72) og venter.

— Dette er The Obamobile, sier Robert. - To hundre og femti tusen miles uten reparasjoner.

Preston og Robert har kjørt rundt slik hver ettermiddag i en måned, med lister over demokrater og uavhengige som de har fått fra det lokale Obama-kontoret.

Stort sett er folk hyggelige, sier de.

— Det hender vi treffer på republikanere som blir sure. En dame smelte døren i trynet på meg. Men for det meste er folk hyggelige og interesserte.

Ettermiddagene i Obamobilen er blitt en slags rutine. Robert gruer seg nesten litt til valget er over. Men han gleder seg også. Hvis det går som han tror.

— Jeg har tatt ham i hånden, sier han og holder ut høyrehånden til oss, som om litt av Obama fortsatt hang igjen der.

— To ganger faktisk!

Tre store Obama-fordeler

Hvordan har Obama kommet hit? Hvordan har han fått Robert og Preston og over en million mennesker til å bruke fritiden sin på å tråkke rundt for å sørge for at han blir president? Det er spesielt tre ting som har gitt Obama en stor fordel over McCain i organiseringen av kampanjene.

Det første er teknologi. John F. Kennedy vant i 1960 delvis fordi han var den kandidaten som best forsto gjennomslagskraften i tidens nye medium: fjernsynet. Obama har utnyttet nettsteder som Facebook og YouTube. Hjemmesiden hans har gjort det mulig for tilhengere å kontakte hverandre direkte og organisere Obama-treff. Obama-kampanjen har dessuten brukt internett til å samle inn mer penger enn noen annen politiker i historien. Her har de dessuten kunnet bygge videre på det banebrytende arbeidet som Howard Dean gjorde på dette området i 2004. Dean var den første kandidaten som virkelig så potensialet i nettet til organisering og pengeinnsamling. I dag er han sjef for det demokratiske partiet.

Den andre fordelen Obama har hatt er hans bakgrunn som «community organizer» i Chicago. Dette er en jobb som Sarah Palin og Rudolph Guiliani gjorde narr av på talen til republikanernes landsmøte. Men erfaringen har gitt Obama en innsikt i hvordan man mobiliserer mannskaper på grasrotnivå. De har lært opp lokale teamledere i spesielle treningsleire, der de er blitt undervist i hvordan de skal bruke sin egen personlige historie til å rekruttere andre. Obama har selv gjennom hele kampanjen ringt og stukket innom kampanjekontorene sine for å holde moralen oppe. Selv bunnkonservative Wall Street Journal er imponert: «Herr Obamas evne til å organisere en kampanje lover godt for hans potensial for å administrere en regjering» skrev avisen i går.

Den tredje fordelen Obama har hatt er den landstrakte kampen mot Hillary Clinton i primærvalgene. Velgere i stater som tradisjonelt har stemt lenge etter at primærvalget ble avgjort, fikk i år føle at stemmene deres betød noe. Det motiverte helt nye grupper. Dette gjorde ham i stand til å bygge opp organisasjoner i alle statene lenge før McCain. Selv i stater der demokratene tradisjonelt sett har hatt svake organisasjoner.

Men fordeler til tross: det alle venter spent på i dag, er hvem som faktisk kommer til stemmelokalene. Obama-kampanjen har registrert rekordmange nye velgere, spesielt unge og svarte. Men vil disse faktisk gå og stemme?

Få ut velgerne

Suburbia-kvinner i svingstatene, som Nicole, er spesielt ettertraktet nå i valginnspurten. Det er flere kvinner blant dem som ikke har bestemt seg, og kvinner er mindre partilojale. Såkalte WalMart-moms blir et viktig lodd på vektskålen, tror de fleste eksperter.

Partiene og deres fotsoldater har allerede pekt ut de områdene der det er viktigst å få folk til å gå og stemme. Hver dag får de oppdaterte lister over hvem som har stemt og hvem som fortsatt sitter på gjerdet. For dem som ennå ikke har gått til urnene vil det ikke være fred å få.

I år har en tredjedel av velgerne allerede forhåndsstemt. I mange stater har det allerede vært kaos og køer på opptil seks timer. I Florida måtte de utvide åpningstidene for å ta unna velgermassene.

I 2004 hadde Bush-kampanjen suksess med nettopp å velge sine «get out the vote» kampanjer med kirurgisk presisjon. De satte inn store styrker i vestlige Ohio, og vant overraskende staten. Det avgjorde til slutt valget.

Med en mye mindre grasrotorganisasjon, er det en slik strategi John McCain og republikanerne må bruke i dag. Den gamle krigeren har mange ganger tidligere vist seg å være en superb taktiker. I morgen vet vi om han har klart kampen mot overmakten.

Marita Aarekol