— Under meg vil det ikke skje, sa kansler Angela Merkel i høst. Fartsglade tyskere med store biler pustet lettet ut - sammen med hele den mektige bilindustrien. De hadde med stigende nervøsitet sett at debatten om fartsgrenser på tyske motorveier tiltok i styrke.

Vesle Isle of Man er det eneste andre stedet i verden der det er lov å la fartsgalskapen få fritt utløp bak rattet. I USA er grensen satt til 120 km/t, i de fleste andre EU-land er det stopp ved 130 km/t.

Splittelse i regjeringen

Sjefen for miljøvernmyndighetene i Tyskland hevdet at CO2-utslippene fra motorveiene ville bli redusert med mellom ti og 30 prosent ved en fartsgrense på 120 km/t. Protestene var voldsomme. Kritikerne mente å kunne påvise at det i beste fall ville bli en reduksjon på en fattig prosent - blant annet fordi motorveiene uansett er så overfylte at det nesten aldri går an å klemme gasspedalen i gulvet.

Sosialdemokratene i regjeringen er for en fartsgrense - også fordi all statistikk viser at fri fart koster mange liv - men Merkel og konservative CDU har lagt ned veto.

Også EU-kommisjonens forslag om å sette strenge grenser for hvor mye CO2 nye biler får slippe ut, måtte vannes ut etter sterk motstand fra Tyskland. Det ville rammet biler med stor motor, som den tyske bilindustrien produserer mange av.