En domstol i Miami slo torsdag fast at svakheter ved konstruksjonen på Ford Explorer-modellen bidro til at 17 år gamle Lance Hall mistet livet.

Under rettssaken kom det frem at Hall sovnet bak rattet i stor fart, og mistet kontroll over bilen da han våknet igjen.

En Ford-ingeniør fortalte i retten at han alt i 1989 hadde anbefalt at den store Explorer-modellen burde gjøres lavere, for å gjøre den mer stabil i fart. Endringene ble først gjort i 2001.

Ford erkjenner ikke at bilens konstruksjon bidro til at Hall omkom, og kommer til å anke dommen.

— Erfaringer og tester viser at Explorer er en sikker bil, med like gode eller bedre ytelser enn andre biler i samme klasse, sier Fords talskvinne Karen Shaughnessy.

— Denne tragiske ulykken skjedde da føreren sovnet ved rattet, mens han kjørte i motorveihastighet, sier Shaughnessy.

Ford erstattet i 2000 og 2001 hele 30 millioner Firestone-dekk som var levert med Explorer-modellene.

En gransking viste at dekkene røk i høye hastigheter, og fikk bilen til å rulle over. Dekkene skal ha forårsaket minst 800 ulykker som kostet 271 mennesker livet.

Dekkfadesen kostet Ford over 20 milliarder kroner, men dekkprodusenten Bridgestone Firestone gikk i forrige måned med på å refundere 1,6 milliarder kroner av dette.