MARTIN TYSTAD

London

Overvåkingskamera, alarmsirener, toveis radiokommunikasjon til lokale og sentrale bussdepot, samt isolerte førerplasser trygger hverdagen på Londonbussene.

— Jeg er ikke redd for å bli angrepet. Selvfølgelig har jeg hørt om sjåfører som er blitt utsatt for vold, men det forekommer ikke ofte, sier John Hughes som har kjørt buss for det privateide busselskapet First Group siden 1993.

Splintsikkert glass

Sjåførene på moderne London-busser sitter skjermet fra passasjerene bak splintsikkert glass. Billetter utstedes gjennom en liten luke i glasset. Døren til førersetet kan kun åpnes med spesialnøkkel. I taket over frontrutet kan sjåførene følge med på hva som skjer i bussen på en liten tv-skjerm.

— Denne bussen har fire kamera. To nede, en i front og et bak, samt to kamera i annen etasje. Men kameraene oppe er mest for å sjekke at alle passasjerene sitter. Vi har ikke lov til å kjøre hvis folk står oppreist eller beveger seg i annen etasjen. Skulle det være noe bråk på bussen skal vi, ifølge reglementet, nekte å kjøre videre, forklarer John Hughes.

Eget busspoliti

Transport for London (TfL), som overser de privateide busselskapene, har introdusert politi på bussene.

— I fjor sommer ble det opprettet et eget politiavsnitt for bussene i London, Transport Policing Unit. Avdelingens oppgave er å forkjempe kriminalitet, berolige passasjerene og å være tilgjengelig til å rykke ut på kort varsel, sier TfLs talskvinne Julia Hucker.

— I tillegg har hver buss en såkalt «Code Red» alarmknapp. Sjåføren kan utlyse alarmen, som lyder en høylytt tyverialarm på utsiden av bussen. Alarmen er også koblet direkte til busselskapets lokale og sentrale alarmsentral. Samtlige busser er utstyrt med CCTV-overvåkningskameraer, sier Hucker.

På de moderne toetasjes bussene er trappen opp, plassert rett bak førerplassen. Dette gjør det vanskeligere å angripe føreren. Sjåfører av vanlige enetasjes- og leddbusser i London sitter også bak splintsikre glass. I ryggen på disse bussene er det en solid vegg.

- Vil ikke skjerme sjåføren

National Express har ingen planer om å skjerme bussjåførene fra passasjerene.

Storbritannias største operatør på langdistanseruter ønsker ikke å isolere bussjåføren fra passasjerene.

— I motsetning til mange lokale busselskap har vi valgt ikke å montere splintsikre glasskjermer rundt førerplassen. Det skyldes at vi ikke ønsker å ødelegge det gode forholdet mellom sjåfør og passasjer. Litt av gleden med å reise med National Express er at du kan kunne snakke med sjåføren, spørre om råd og få hjelp. Du oppnår ikke den samme kontakten, og det er vanskelig å yte den samme servicen, hvis føreren er skjermet, sier en talsmann for den engelske operatøren.

BAK GLASS: Med fire kamera, en sirenealarm og en «Code Red»-alarmknapp føler London-sjåførene seg trygge.

FOTO: SCAN PRESS