«Våre tanker er med dem som har blitt berørt av denne tragiske hendelsen», står det på nettsiden til Airbus. De bekrefter at det er et av deres A320-fly som er involvert i ulykken i Frankrike.

AirAsia-flyet som styrtet i romjulen var også av typen Airbus A320. Alle de 162 passasjerene som var om bord omkom.

Flyet krasjet i havet utenfor Borneo 28 desember. Det var på vei fra Indonesia til Singapore. Airbus-flyet ba om tillatelse til å klatre til 38.000 fot for å komme over et stormfelt før det styrtet.

Nestenulykke

Det tyske nyhetsmagasinet Der Spiegel beskrev sist fredag hvordan en Airbus A321 var nær ved å styrte i november i fjor, på vei fra Bilbao til München.

ULYKKER: Siden flytypen A320 ble satt i komersiell drift i 1988, har 799 mennesker mistet livet i flyet. Til sammen har det vært 27 ulykker der flyet er blitt totalskadet.
Flysikkerhetsstiftelsen

Ned-isede sensorer gjorde at flyets datasystemer fikk feil informasjon etter avgang. Resulatet ble at flyet satte kurs mot bakken. Det falt 1000 meter i minuttet, ifølge det tyske magasinet.

Først etter å ha koblet ut autosystemene i cockpiten lyktes pilotene med å gjenvinne kontrollen over flyet. De hadde 109 passasjerer om bord.

Ifølge Der Spiegel har Lufthansa alene opplevd mer enn et dusin tilfeller av ned-isede eller blokkerte sensorer. En studie av nesten-ulykken skal være like om hjørnet, utført av den tyske flyhavarikommisjonen.

En tragisk begynnelse

Airbus A320 fikk en tragisk start i 1988. Den nye flytypen skulle testes på Basle-Mulhouse-flyplassen i Frankrike som en del av et luftshow.

Et av flyene styrtet i et skogholt og tok fyr. Tre av passasjerene omkom.

Siden flytypen ble lansert, har 799 mennesker omkommet i ulykker med flyet.

I juli 2010 styrtet et fly i samme familie, A321, i Pakistan. 152 passasjerer omkom.

I 2007 skjedde den hittil mest alvorlige ulykken med denne flytypen, da en Airbus A320 fra TAM Brazil styrtet på vei mellom Porto Alegre og São Paulo. 187 passasjerer og 12 mennesker på bakken omkom da flyet skled av rullebanen under landing.

I 2000 omkom 143 mennesker da et Gulf Air-fly krasjet nær Bahrain International Airport, på vei fra Egypt til Bahrain.

Satser stort

Airbus satser stort på det populære A320-flyet. Nylig kunngjorde selskapet at de vil øke produksjonen av maskinen. Flytypen brukes hyppig på kortere distanser, og bruker lite drivstoff.

Innen 2017 skal selskapet klare å levere 50 fly av denne typen i måneden, ifølge Associated Press. I dag lager Airbus 42 A320-fly hver måned, og målet var tidligere å øke produksjonen til 46.

Airbus hadde et bra år i 2014, ifølge AP. Selskapet, som har hovedkvarter i Toulouse i Frankrike, hadde et overskudd på 2,34 milliarder euro.

En komplett liste over ulykker og uhell med Airbus A320 finnes på nettstedet til Aviation Safety Network.