Onsdag måtte et japansk passasjerfly av typen Boeing Dreamliner 787 nødlande vest i Japan på grunn av røyk i cockpiten.

— Nå undersøker amerikanske luftfartsmyndigheter og Boeing de omstridte 787-flyene. Vi ønsker å avvente konklusjonene fra disse undersøkelsene før vi ønsker å si noe mer om dette, men jeg vil understreke at Boeings egne undersøkelser har vist at 787-flyet har vært mer driftssikker enn andre flytyper som Boeing har satt i trafikk tidligere, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til NTB.

Flyet som måtte nødlande onsdag, er eid av All Nippion Arways (ANA). Det var på vei til Tokyo da det måtte lande på Takamatsu-flyplassen vest i landet. Samtlige 129 passasjerer og åtte besetningsmedlemmer ble evakuert. Røykutviklingen skal skyldes problemer med et batteri.

Hendelsen er den siste i rekken av problemer med Boeings nye superfly. De siste dagene har det vært meldt om sprekk i en cockpitrute, oljelekkasje, batteribrann og problemer med bremsene i flere av flyene.

På bakken

ANA satte alle sine 17 Dreamliner-fly på bakken for sikkerhetssjekk onsdag. Det gjør også Japan Airlines (JAL) med sine sju fly. De to selskapene har til sammen halvparten av alle Dreamlinere som er i drift i dag.

Japanske transportmyndigheter sier røykutviklingen og nødlandingen var en alvorlig hendelse som kunne ha ført til en ulykke.

ANA sier de likevel ikke vil vende flytypen ryggen. Selskapet har bestilt 66 Dreamliner-fly, som skal leveres innen 2021.

— Vi er ikke i en situasjon hvor vi bør endre strategien vi har lagt, sa Shinichiro Ito ifølge nyhetsbyrået Dow Jones Newswires. Ito hadde et møte med Japans transportminister Akihiro Ota onsdag.

- Like driftssikkert

Norwegian har bestilt åtte fly av denne typen som skal leveres innen 2015. De første tas i bruk i mai på selskapets ruter til Bangkok og New York.

Sandaker-Nielsen forstår at passasjerene kan reagere på alle oppslagene i mediene.

— Det er ingen ting som tyder på at dette flyet er mindre driftssikkert enn andre flytyper, og så vidt jeg vet vi har heller ikke fått noen henvendelser fra kunder om dette, sier han.

Boeing 787 er kjent som det mest avanserte passasjerflyet som hittil er tatt i bruk og har bare vært i trafikk et drøyt år.

- Alvorlig krise

— Jeg tror man nå nærmer seg et vendepunkt de (Boeing) må anse dette som en alvorlig krise. Dette kommer til å forandre folks oppfatning av flyet om de ikke handler raskt, sier analytiker i Teal Group i Virginia, Richard Aboulafia, til Reuters.

Også Air Indias Dreamliner skal nå sjekkes av indiske luftfartsmyndigheter, og den amerikanske føderale luftfartsmyndigheten opplyser at den følger situasjonen nøye.

Det australske flyselskapet Qantas har bestilt 15 Dreamliner-fly. Selskapet opplyser at det ikke kommer til å endre bestillingen som følge av nødlandingen. Lavprisselskapet Scoot, som tilhører Singapore Airlines, gjorde det onsdag klart at de også holder fast ved sin bestilling av 20 Dreamliner-fly.

Til tross for at flyselskapenes forsøk på å avdramatisere situasjonen, kunne nyheten om nødlandingen i Japan merkes på de asiatiske børsene onsdag. Flere deleleverandører, som Mitsubishi Heavy, GS Yuasa og Toray Industries, opplevde kraftig kursfall.