American Airlines og United Airlines er blant dem som nå stanser alle flygninger til Venezuela, og det samme gjør det panamanske selskapet Copa Airlines.

Air Canada, portugisiske TAP og det ecuadorianske flyselskapet Tame har også innstilt sine ruter til landet.

Flyselskapene hevder at de ikke får betalt for billettene som selges i Venezuela, som følge av landets kompliserte valutaregler.

Skylder milliarder

I desember hevdet flyselskapene å ha 2,6 milliarder dollar til gode i landet, rundt 16 milliarder kroner, skriver Los Angeles Times.

— Vi kan ikke tillate at dette finansielle hullet blir enda dypere som følge av manglende pengeoverføringer, slo sjefen for Tame, Fernando Guerrero, fast i forrige uke.

Ifølge ham har det ecuadorianske flyselskapet ikke fått betalt for billetter solgt i Venezuela siden mars i fjor.

Oljesvikt

Fallende oljeinntekter som følge av synkende produktivitet på oljefelter og raffinerier har rammet Venezuelas økonomi hardt.

Rundt 90 prosent av landets inntekter har kommet fra oljeindustrien, men en stadig større del av oljen går nå direkte til Kina som betaling for gjeld.

Venezuela har i årevis også skipet gratis eller sterkt subsidiert olje til Cuba og flere karibiske land.

Under markedspris

Kilder i oljesektoren anslår at Venezuela nå produserer om lag 2,3 millioner fat olje om dagen. Av dette går rundt 330.000 fat direkte til Kina, mens 260.000 fat selges for under markedspris til Cuba og andre naboland.

760.000 fat om dagen raffineres og selges lokalt til sterkt subsidierte priser som utgjør en brøkdel av produksjonskostnadene.