I går våknet sørstatsamerikanerne til nyheten om at «Rita» ser ut til å kunne bli enda kraftigere enn «Katrina». I løpet av et døgn vokste «Rita» seg fra å være en tropisk storm øst for Florida, til å bli en kategori 4-orkan. Nå frykter meteorologene at «Rita» skal vokse seg enda større på sin ferd over Mexicogolfen, og i verste fall bli en kategori 5-orkan i det den treffer land.

Lange køer

Det er hektisk stemning langs hele golfkysten i USA. Folk er ikke kommet seg til hektene igjen etter «Katrina» før de må evakuere igjen. Da Bergens Tidende reiste inn til New Orleans-området tirsdag, var det allerede tett trafikk ut fra New Orleans og Baton Rouge.

Mandag varslet borgermester Ray Nagin at New Orleans var delvis åpen for beboere som ønsket å returnere til sine hjem. Allerede tirsdag ble det innført tvungen evakuering igjen, og de mange tusen som allerede sto i kø for å komme inn i New Orleans, måtte snu med uforrettet sak.

For helikopterpilot Gøran Gørbitz (33), oppvokst på Askøy og i Åsane, betyr orkantrusselen jobb døgnet rundt. Siden april i fjor har han jobbet som flyger for oljeselskapet Taylor Energy i New Orleans.

De fire siste ukene har vært de mest hektiske noensinne. Selskapet har 15 oljeplattformer i Mexicogolfen og har også et privat jetfly og fire helikoptre for å frakte mannskap inn og ut av golfen. Gøran Gørbitz er en av syv piloter som er ansatt i selskapet og han har lisens til å fly både helikoptre og fly.

Ny evakuering

— Vi var omtrent akkurat ferdige med å frakte plattformmannskapet tilbake på plattformene etter «Katrina», før vi nå må evakuere på ny, forteller 33-åringen.

De siste dagene har han sørget for å bringe over 20 kolleger i sikkerhet. Arbeidsdagen begynner grytidlig og varer til sent på kveld. Det gjelder å få mest mulig ut av dagslyset. Gøran og de andre pilotene drar fra basen i Patterson med tomme helikoptre om morgenen, flyr ut til plattformene, fyller opp med seks plattformarbeidere, før de returnerer til basen. Slik fortsetter skytteltrafikken til alle er brakt i sikkerhet.

— Av og til har sikten vært altfor dårlig til å kunne lande på plattformene. Det verste jeg har vært ute for er sikt på 0,3 nautiske mil. Men vi har jo ikke noe valg. Vi er nødt til å få hentet alle som er der ute, sier Gøran.

I fjor ble en av Taylor Energys plattformer dratt helt under vann da deler av havbunnen skled ut under en orkan. Til alt hell var samtlige fløyet ut i tide, og ingen mennesker kom til skade.

— Når man har det i bakhodet, skyver man limiten så langt det går for å få alle ut, sier Gøran.

Etter at «Katrina» ødela oljeselskapets helikopterbase i New Orleans, har selskapet satt opp en midlertidig base på Perry Flying Center på Patterson Airport, som ligger omtrent halvannen timens bilkjøring vest for New Orleans.

— Det har gjort evakueringen enda vanskeligere, ettersom flytiden til de mest fjerntliggende plattformene er blitt mye lengre, forklarer 33-åringen.

BT møter ham på flybasen etter en lang dag på jobben. Piloten jekker opp en Budweiser, og tar BTs utsendte med på en guidet tur rundt på den lille flyplassen. Superavanserte helikoptre av typen EC 135 og EC 130 står på rekke og rad. Litt senere lander også Taylor Energys 8-seters private jetfly på basen.

— Jeg har fløyet den og. Det går litt fortere enn et helikopter, forteller Gøran nøkternt, før han viser frem luksusflyets indre gemakker.

Kan ikke flytte hjem

Gøran bor for tiden på et motell i Franklin, like vest for Patterson. Her har Taylor Energy reservert 13 rom til pilotene og deres familier. Gøran har fått beskjed om at han ikke kan flytte hjem til boligen i Slidell, like nord for New Orleans, før tidligst i november.

— Det er på grunn av skadene etter «Katrina», forklarer han.

Hva som skjer med hjemmet når «Rita» går i land, har han foreløpig ikke hatt tid til å tenke på. Harley Davidson-sykkelen hans gikk helt i stå etter å ha blitt stående i saltvann etter forrige orkan. Gøran har allerede plukket den helt fra hverandre, renset alle delene, og er nå i gang med å sette den sammen igjen.

— Den skal snart være i kjørbar stand igjen, det skal jeg love deg, sier Gøran i det han viser frem den flotte sykkelen.

Flyhangaren på Patterson Airport fungerer som midlertidig verksted og parkeringsplass for Harley-sykkelen. Gørans BMW 740 står igjen på en bro ved Taylor Energys flybase i New Orleans, og den skal være i god behold. 33-åringen skulle etter planen forsøkt å kjøre den ut av New Orleans i går.

- Ekstrem situasjon

Hele kyststripen, fra Louisiana og New Orleans i øst, til Yucatan-halvøyen i Mexico i vest står nå i full beredskap. Foreløpig ser det ut til at orkanens øye vil gå i land rett sør for Houston i delstaten Texas.

— Det er en ekstrem situasjon. Oljeselskapene ønsker selvsagt å vente lengst mulig med å evakuere folk, for å holde produksjonen på plattformene i gang så lenge som mulig. Det gjør at det blir desto travlere for oss nå de først bestemmer seg for å evakuere, forklarer Gøran.

PILOT MED VIKTIG JOBB: Gøran Gørbitz.