31. oktober 1999 var EgyptAirs flyging 990 på vei fra Los Angeles til Kairo via New York. Den skulle aldri komme frem. Styrmann Gameel al-Batouti krasjet flyet med vilje i Atlanteren, på grunn av en personlig hevnaksjon.

203 passasjerer og et mannskap på 14 var om bord i Boeing 767-maskinen. Al-Batouti hadde fått beskjed fra flygersjefen i selskapet om at dette var hans siste interkontinentale flygning, på grunn av disiplinære årsaker, skriver The Guardian.

TALEOPPTAKEREN: En FBI-agent merker av taleopptakeren fra det styrtede Egyt Air flygning 990 13.november 1999 på dekket til USS Grapple.
Public domain

Etter ulykken var det store spekulasjoner om hva som hadde skjedd, og den egyptiske og den amerikanske etterforskningen hadde ulike konklusjoner. Den egyptiske havarikommisjonen konkluderte med feil i et pumpesystem om bord, mens USAs kommisjon slo fast at styrmannen hadde krasjet flyet med vilje.

Buklandet i nasjonalpark

Konflikten mellom al-Batouti og flygersjef Hatem Rushdy var kjent. Rushdy var om bord på flyet, og det var trolig grunnen for smellet.

— Rushdy sa til al-Batouti at dette var hans siste langdistansetur. Al-Batoutis respons var at «dette blir din siste flytur også», har Hanofy Taha Mahmoud Hamdy, selv EgyptAir-flyger fortalt Los Angeles Times.

SILK AIR: En Boeing 737-300 lik den som styrtet i Silk Air flygning 185.
Creative commons

I 2013 skjedde en hendelse til forveksling lik den i Alpene tirsdag. LAM Mozambique Airlines’ flygning 470 var på vei fra Maputo i Mosambik til Luanda i Angola. Styrmannen hadde forlatt cockpiten og kapteinen tok enekontrollen over flyet. Han valgte å krasjlande i Bwabwata nasjonalpark i Namibia.Der, som i Germanwings-tilfellet, avslørte taleregistratoren den gjentatte hamringen fra en flyger utenfor cockpit-døren. Alle de 33 om bord døde.

Slo av opptaksutstyret

19. desember 1997 krasjet Silk Air flyging 185 på vei fra Jakarta i Indonesia til Singapore i Musi-elven på Sumatra. Flyet var et Boeing 737. Nøyaktig hva som skjedde er uklart, men det er på det rene at flygeren slo av taleregistratoren og andre funksjoner i de svarte boksene manuelt.

VRAKRESTER: Deler av vrakdelene fra Silk Air flyging 185 hentet opp fra Musi-elven.
Public domain

Derfor konkluderte en av to granskninger med at flygeren hadde krasjet flyet med overlegg. 104 mennesker omkom.

Se National Geographics rekonstruksjon av hva som skjedde her. For å lese om flere selvmordsrelaterte ullykker kan du følge denne linken.