Dette går fram av taleregistratoren til flyet, forteller en høytstående militær kilde som deltar i etterforskningen av ulykken til The New York Times.

Taleregistratoren viser ifølge kilden at de to flygerne snakket rolig sammen under første del av flyturen fra Barcelona til Düsseldorf, og at den ene flygeren deretter forlot førerkabinen.

Åpnet ikke

Da flygeren som gikk ut forsøkte å returnere til førerkabinen, fikk han ikke kontakt med kollegaen som førte flyet og slapp derfor ikke inn igjen, viser opptaket.

— Fyren på utsiden banker forsiktig på døren, og det kommer ikke noe svar. Han banker deretter hardere, men får fortsatt ikke svar. Det kom aldri noe svar, forteller avisens kilde.

— Deretter kan man høre at han forsøker å bryte seg inn, forteller han videre.

Var alene

Hvorfor den ene flygeren forlot førerkabinen, er fortsatt ikke kjent. Det er heller ikke kjent om det var flykapteinen eller annenflygeren som satt igjen.

Kapteinen på flyet blir beskrevet som svært erfaren, hadde jobbet i over ti år for Lufthansa og Germanwings og hadde over 6.000 flytimer bak spakene i fly av typen Airbus A320.

— Vi vet ikke hvorfor en av dem gikk ut. Det eneste vi er sikre på, er at den andre flygeren mot slutten av flyturen var alene ved spakene og ikke åpnet døren, forteller kilden til The New York Times.

Teori

En av teoriene om hva som kan ha forårsaket flystyrten, er at flygerne om bord var bevisstløse. Innholdet i taleregistratoren kan synes å støtte opp om dette.

Alle de 144 passasjerene og mannskapet på seks omkom i tirsdagens flystyrt i nærheten av Digne-les-Bains, i et svært uframkommelig område av den franske delen av Alpene.

Lufthansas sjef Carsten Spohr tror årsaken til ulykken vil bli funnet.

— Jeg er sikker på at vi vil finne årsaken siden flyet ikke styrtet i vannet. Det kan være snakk om dager. Vi er sikre på at vi skal finne ut hva som har skjedd, sa han onsdag.