Det er snart gått tre døgn siden Malaysia Airlines-flight MH370 tok av fra Kuala Lumpur med 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord. Det er så langt ikke funnet noen vrakrester fra Boeing 777— 200 maskinen. Oljeflakene som ble oppdaget utenfor sørkysten av Vietnam i helgen, stammet ikke fra flyet, opplyste malaysiske myndigheter mandag.

Flyet forsvant fra radaren førti minutter at det lettet fra Kuala Lumpur. Da befant det seg at i 35.000 fots høyde, 120 sjømil øst for den malaysiske byen Kota Bharu. Det var fint vær i området og pilotene sendte aldri uten noe nødsignal før det forsvant fra radaren.

Skip fra seks lands mariner og et titall militære fly deltar i søket i håp om å finne Malaysia Airlines-flyet MH370, eller rester av det, i området mellom Malaysia og Vietnam.

Terroraksjon, pilotfeil eller teknisk svikt? Etterforskerne er i villrede om årsaken til fly-forsvinningen. Her er de mulige forklaringene:

1. Terroraksjon

Spekulasjonene om at flyet har vært utsatt for en terroraksjon ble styrket etter at det ble oppdaget at minst to passasjerer gikk om bord på flyet med stjålet pass. Malaysiske myndigheter opplyste på en pressekonferanse i 13.30-tiden norsk tid at de to mennene som gikk om bord på flyet med stjålne pass hadde ikke-asiatisk utseende. Det er overvåkingskameraer på flyplassen i Kuala Lumpur som viser dette, ble det opplyst.

De stjålne passene tilhørte en østerriker og en italiener som begge fikk dem frastjålet i Thailand de siste årene. Det internasjonale politisamarbeidet Interpol vil foreløpig ikke spekulere i om det er en sammenheng mellom de stjålne passene og flyets forsvinning. — Det er selvsagt av stor bekymring at personer kan komme om bord i et fly med pass som er registrert stjålet i Interpols databaser, sier Ronald Noble, generalsekretær i Interpol.

En alternativ forklaring på de stjålne passene, er at det kan dreie seg om ulovlig migrasjon. - Det finnes ganske mange flypassasjerer, særlig i denne delen av verden, som reiser med falske identitetspapirer, sier John Magaw til BBC. Magaw er tidligere direktør ved US Secret Service.

Da et India-fly styrtet i Sør-India på vei fra Dubai i 2010, ble det funnet 10 falske pass i vrakrestene.

Det faktum at flyet forsvant så plutselig og at det ennå ikke er funnet vrakrester fra flyet i havet, kan tyde på at det har vært en eksplosjon om bord, fremholder flere kilder. Ved en eksplosjon i stor høyde vil vrakrestene bli spredd over et stort område. Hvis flyet var intakt når det styrtet i vannet, ville man trolig ha funnet vrakrester allerede.

2. Menneskelig svikt

Den viktigste årsaken til flyulykker er feil som blir begått av pilotene. Ifølge Aviation Safety Network er menneskelig svikt i cockpiten årsak til om lag halvparten av alle alvorlige flyulykker. En del av ulykkene i denne kategorien er knyttet til feil som blir begått i forbindelse med uvær eller at pilotene begår feil når det oppstår et mekanisk problem.

Da Malaysia Airlines-flyet forsvant sist fredag, ble det rapportert om fint vær i området der flyet forsvant. Det hører også til sjeldenhetene at fly styrter når de cruiser i marsjhøyde. Statistikk fra Aviation Safety Network viser at de fleste ulykkene skjer under innflygingen, mens bare åtte prosent av de mest alvorlige ulykkene skjer når flyet befinner seg i cruisehøyde.

Menneskelig svikt, kombinert med feil på utstyr, var trolig årsaken til at en Airbus 330 tilhørende Air France-fly på vei fra Rio i Brasil til Paris styrtet i Atlanterhavet i 2009. 228 mennesker mistet livet. Ifølge etterforskningen foretok pilotene på flyet trolig flere fatale feilmanøvre etter at de først oppdaget feil på instrumenter. Dette skal ha ført til at flyet havnet på totalt feil kurs, som i sin tur bidro til nye katastrofale feilgrep i cockpiten.

3. Teknisk feil

Boeing 777-200ER regnes for å være en av sikreste flytypene og utstyrt med det meste av moderne teknologi. Ifølge avisen The Guardian har denne flytypen en imponerende sikkerhetsstatistikk etter to tiår i internasjonal luftfart. For åtte måneder siden mistet imidlertid tre personer livet da en Boeing 777- 200 bommet på rullebanen i San Francisco.

Det hører til de ytterste sjeldenhetene at fly går i oppløsning av tekniske årsaker når de er i luften. - Dagens fly er utrolig pålitelige. Plutselige, strukturelle feil med flyene inntreffer kort og godt ikke, sier David Learmount, sikkerhetsredaktør i Flight Global til BBC. Flyet som nå er savnet, hadde vært i luften 53.000 timer uten noen registrerte problemer tidligere og var inne til vedlikeholdssjekk for mindre enn to uker siden.

4. Andre mulige årsaker

En annen teori er at Malaysia Airlines flyet kan ha blitt utsatt for en kapring lik den som fant under 11. september-angrepene i USA, Det er foreløpig ikke noe som tilsier at en eller flere kaprere kan ha presset flyet til å styrte mot havet, ei heller at ulykken kan skyldes noen selvmordsaksjon fra pilotens side. Selvmord fra piloter skal tidligere ha vært årsak til at et fly fra Egypt Air styret med 217 mennesker om bord i 1999, og en flystyrt i Indonesia to år senere da 104 personer mistet livet.