Oppskytningen av en satellitt som skal overvåke Solen blir skutt frem i tid. Grunnen er bekymringer etter at en rakett eksploderte i forbindelse med Nasas test av X-43A-flyet for omlag to uker siden. Nasa ville sende opp sonden torsdag morgen. Den bæres til 39.000 fot av et modifisert L-1011-fly. Derfra skyter en Pegasus-rakett det lille observatoriet omlag 600 kilometer ut i rommet.

X-43A fikk også en dytt av en Pegasus-rakett, men denne raketten eksploderte. Nasa ønsker derfor å vente med nye oppskytninger til den mislykkede flyturen er analysert.

High Energy Solar Spectroscopic Imager skal analysere eksplosjoner på Solens overflate. Den koster 85 millioner dollar og Nasa tar ingen sjanser.

Mistet kontrollen Testflyene av typen X-43A bæres under vingen til et B-52 bombefly. I en viss høyde skytes flyet ut og akselereres med en modifisert Pegasus-rakett før det frigjøres for selvstendig flukt. I den første testflukten mistet fartøyet kontroll etter 10 sekunder og bakkekontrollen så deler av fartøyet spre seg og falle i havet.

X-43A skal bli det raskeste jetflyet i historien. Flyet når trolig en hastighet på Mach 10, 10 ganger lydens hastighet. Noe som tilsvarer omlag 10.000 kilometer i timen. Til sammenlikning når ordinære jagerfly en hastighet på mellom Mach 1 og 2. Den nye jetmotoren kan utgjøre drivkraften i ultra-raske fly, raketter og gjenbrukbare romfartøyer, selv om en del designmessige problemer gjenstår.

Nasa bygger foreløpig tre eksemplarer av det 3,7 meter lange og ubemannede flyet. To av dem skal nå en hastighet på Mach 7, og det siste Mach 10. Den nåværende rekordholderen er flyet SR-71 som nådde Mach 3,3.

En konvensjonell jetmotor bruker en kompleks serie med turbintrinn for å bremse ned den passerende luftstrømmen til subsonisk hastighet før forbrenning. Motoren i en X-43A kalles for Supersonic Combustion Ramjet Engine (Scram). En scramjet er en kanal uten bevegelige deler. I stedet for turbiner benytter den høy hastighet kombinert med en spesiell utforming for å ta inn, komprimere og blande luft med drivstoff før forbrenning.(Origo)