Ingen tror lenger at noen av de 228 om bord i Air France-flyet som forsvant mandag, vil bli funnet. Men jakten på vrakrester eller signaler fra flyet fortsetter dag og natt.

Både franske og brasilianske fly med spesialutstyr bidrar i letingen etter flyet. Tirsdag rapporterte det brasilianske luftforsvaret å ha funnet flyseter og andre vrakrester 65 mil nordøst for den brasilianske øya Fernando do Noronha.

Det er imidlertid ennå ikke endelig fastslått at vrakrestene stammer fra ulykkesflyet.

Signaler i 30 dager

Men observasjonen gir likevel håp om at også taleregistratoren og ferdskriveren kan bli funnet. De to instrumentene kan inneholde verdifull informasjon om hva som skjedde da Air France-flyet av typen A330-200 forsvant på turen mellom Rio de Janeiro og Paris natt til mandag.

Frankrikes transportminister Jean-Louis Borloo sa tidligere tirsdag at det haster å finne instrumentene, ettersom de sender fra seg signaler i inntil 30 dager.

Letemannskapene ble tirsdag utfordret av været. Tungt skydekke og vind tvang flyene til å holde lav høyde, noe som begrenset sikten.

På dypt vann

Tor Nørstegård, havariinspektør i Statens havarikommisjon for transport, sier at taleregistratoren og ferdskriveren kan spores på store havdyp, men om de kan oppdages i området hvor det er mest sannsynlig å finne Air France-flyet, er usikkert. Her er det dyp på over 4.000 meter.

– Den vanlige prosedyren er å finne siste kjente posisjon, for så å lete etter vrakgods i det området. Deretter starter søket med hydrofon, sier Nørstegård.

Selv etter at vrakgods er funnet, er veien videre vanskelig.

– Leteområdet ligger over en undersjøisk fjellkjede på størrelse med Andesfjellene. Sjøbunnen er svært bratt, sier Prazuck.

Ikke lynnedslag

Det fire år gamle flyet havnet natt til mandag i et område med kraftig turbulens og uvær, et vanlig værfenomen i området rundt ekvator. Det sendte ut automatiske meldinger om feil i det elektriske systemet og redusert kabintrykk, før det forsvant.

Flyet befant seg da 1300 kilometer fra den brasilianske øygruppa Fernando de Noronha, i et område som ikke er dekket av radar.

Spekulasjonene går i medier og blant eksperter om hva som kan ha skjedd. De fleste påpeker at et lynnedslag alene ikke ville være nok til å føre til en flystyrt.

– Det må virkelig ha vært en serie med ekstraordinære hendelser for å forklare situasjonen, sier transportminister Borloo.

Kapteinen rakk heller ikke å sende ut noen nødmelding, noe som antyder at ting må ha skjedd svært fort. Franske myndigheter sier de ikke har tro på at det kan ha vært et terrorangrep, men vil ikke utelukke noen muligheter.

REUTERS/SCANPIX
REUTERS/SCANPIX
REUTERS/SCANPIX