Kommisjonen startet lørdag sine undersøker av brannårsaken. Det har tidligere vært problemer med flyenes nye litiumbatterier. Problemene førte til at hele flåten med 787 Dreamliner ble satt på bakken i januar.

Undersøkelsene vil ta flere dager, på grunn av store ødeleggelser fra den intense varmen og brannen.

Flyet hadde stått parkert på Heathrow i mer enn åtte timer da brannen startet, ifølge en representant for Ethiopian Airlines. Heldigvis var det ingen om bord, og ingen ble skadd.

Brant langt unna

Ifølge en talsmann for kommisjonen viser skadene etter varmeutviklingen at brannen har oppstått langt unna området hvor batteriene sitter. Ingenting tyder derfor på en sammenheng mellom batteriene og brannutbruddet.

Selskapet som lager motorer for flytypen, General Electric, har opplyst at brannen ikke var knyttet til flyets motorer. Ifølge en talsmann for lufthavnen dreier det seg om en «innvendig brann» om bord i flyet.

Fredag ble begge rullebanene stengt på grunn av brannen. Lørdag gikk trafikken for det meste som normalt, men med noen kanselleringer.

— Flyplassen er operativ, men med noen kanselleringer og forsinkelser, het det i en uttalelse fra Heathrow flyplass.

Fjernsynsbilder på kanalen Sky News viste flyet omringet av skumpøler og tre brannbiler på flyplassen vest i London.

Problemer

Fredag måtte også et 787 Dreamliner-fly snu på grunn av «tekniske problemer» på vei fra Manchester til Florida. Siden flyet ble tatt i bruk første gang av Ethiopian Airlines har det vært problemer med kanselleringer og problemer for den nye flymaskinen.

Brannen fredag har ført til uro om hvor sikre Boeings nye fly er. Fredag sank kursen på Boeing-aksjer med 4,7 prosent til 101,87 dollar på aksjemarkedet i New York.

NYE FLY:Norwegian har bestilt åtte 787-8 Dreamliner til den nye langdistansesatsningen.
Foto: Tomas Augustsson/ Svenska Dagbladet