KLAUS JUSTSEN

Det knapt fire meter lange, slanke jetflyet brukte kun sin egen motor i ti sekunder, men det var nok til å sende det av sted med en fart på 11.000 kilometer i timen, nesten ti ganger lydens hastighet.

Flygingen denne uken med X-43A utenfor Californias Stillehavskyst styrket samtidig forskernes håp om at den nye jetteknologien med årene vil kunne brukes til å gjøre reiser til verdensrommet billigere og mer stabile.

En utvikling av nye, avanserte passasjerfly har også rykket et stort skritt nærmere. Med slike fly skulle turen tvers over det amerikanske kontinent kunne reduseres fra de nåværende fem timer til ikke stort mer enn en halv time.

Den korte flygingen med X-43A var høyepunktet i et forskningsprogram som i 2001 ble innledet med en skuffende fiasko. Det ubemannete flyet måtte under den første prøveflygingen sprenges i luften fordi det kom ut av kurs.

Den andre flygingen i mars i år ble derimot en suksess da den såkalte screamjetmotoren fikk flyet opp i en fart på omring 8000 kilometer i timen eller nesten syv ganger lydens hastighet. Det var denne rekorden som etter en dags utsettelse ble slått tidligere denne uken.

Boeing fastslo i en erklæring at konsernet vil bruke erfaringene fra de to vellykkete eksperimentene ved konstruksjonen av nye fly.

Boeing har i en årrekke forsket i utviklingen av hypersoniske fly, som defineres som fly med en hastighet på minst fem ganger lydens. Boeing og andre eksperter understreker at man står overfor et mangeårig utviklingsarbeid, men at det nå er skapt sikkerhet for at den nye teknologien virker.