To kinesiske tenåringer mistet livet i ulykken, og rundt 180 personer er skadd, flere av dem kritisk. Flyet, som hadde over 300 personer om bord, begynte å brenne kraftig etter ulykken, og hele halepartiet ble revet av. Øyenvitner mener det var nærmest et mirakel at ikke flere mistet livet. Til tross for at passasjerene ble bedt om å sitte stille etter at flyet hadde landet, begynte flere å bryte opp dørene for å komme seg ut.

De to omkomne er begge unge jenter som satt bakerst i flyet. To av de alvorlig skadde er barn.

— Ingen tegn til motortrøbbel

Flyselskapet Asiana Airlines opplyste søndag at flyet ikke hadde problemer med motorene før landing. Selskapets toppsjef Yoon Young-doo vil ikke spekulere på om krasjet skyldes feil hos piloten.

— Inntil videre bekrefter vi at det ikke var noen problemer som ble forårsaket av 777-200-flyets motorer, sa Yoon da han møtte pressen på selskapets hovedkontor i Seoul søndag.

Første dødsulykke

Flytypen Boeing 777 har til nå ikke vært involvert i noen ulykke der passasjerer har omkommet, og det har bare én gang tidligere blitt meldt om en alvorlig hendelse der passasjerer har vært involvert.

— Inntil lørdagens krasjlanding var 777 ett av få langdistansefly fra Boeing og Airbus som aldri har vært registrert med en dødsulykke, skriver Wall Street Journal.

Det var 291 passasjerer og en besetning på 16 om bord i flyet, og alle er nå gjort rede for, opplyser ordfører i San Francisco, Ed Lee.

— Det er utrolig og litt av et hell at det er så mange overlevende, men det er fortsatt mange som er kritisk skadd, sier Lee.

Flyet kom fra Seoul, og om bord var blant annet 77 koreanere, 141 kinesere, 61 amerikanske statsborgere og en japaner.

Menneskelig feil?

Sikkerhetseksperter har allerede antydet at ulykken kan ha vært forårsaket av menneskelig feil. Passasjerer har også fortalt at det kjentes som om piloten forsøkte å ta flyet opp igjen like før det traff bakken med et brak.

Det blir også trukket fram at et navigasjonssystem som skal bidra til at piloter lander trygt, var skrudd av. Landingssystemet Glide Path er ment å bistå pilotene når været er dårlig, men det var både klarvær og sol da Flight 214 fra Asiana Airlines krasjet.

Sikkerhetseksperter framholder at systemet ikke er nødvendig under rutinelandinger, og at det ikke er uvanlig at flyplasser skur det av under vedlikehold eller av andre grunner.

Likevel har piloter blitt vant til å stole på denne type teknologi, som har eksistert i flere tiår, og trolig vil etterforskere av ulykken se grundig på om fraværet av Glide Path kan ha påvirket landingen.

— Pilotene har måttet stole helt på visuelle holdepunkter for å fly den riktige banen inn til rullebanen, samtidig som de ikke hadde noe tilgjengelig elektronisk informasjon slik de vanligvis har også i godt vær på de fleste større flyplasser, sier Chesley Sullenberger til TV-stasjonen CBS.

Sullenberger var tidligere pilot i US Airways og ble berømt etter at han greide å gjennomføre en vellykket krasjlanding med et stort passasjerfly på Hudson River i New York i 2009.

- Falt ut

— Like før vi skulle lande økte farten, som om piloten skjønte at han ville lande for tidlig, sier en av de overlevende passasjerene, Elliott Stone til CNN.

— Og så traff halen på flyet bakken og føyk opp i lufta. Alle slo hodet i taket, sier Stone, som satt midt i flyet og kom seg ut i sikkerhet.

Men flybesetningen bak i flyet ble hardt rammet da flyet bommet på rullebanen, forklarer Stone videre. - Alle sammen falt ut. Det er det verste jeg har sett.

Anthony Castorani så landingen fra et hotell i nærheten.

— Jeg hørte et smell og så umiddelbart en stor, kortvarig ildkule som kom fra undersiden av flyet, sier han til nyhetskanalen CNN.

Fjernsynsbilder viste senere at brannen var slukket. Flyet lå igjen med store brannskader og uten haleparti.

Det var flere nordmenn på flyplassen i San Francisco da ulykken skjedde.

— Folk løp mot vinduene for å se, da de hørte hva som hadde skjedd, sier Tor Magne Madsen til VG.