Fra den antatte gjerningsmannen, styrmann Andreas Lubitz (28), hørtes bare pusting på lydopptaket fra flyets taleregistrator.

Utenfor banket kapteinen først vanlig, og deretter alt han klarte, på døren inn til cockpiten, med rop om å få slippe inn.

Til slutt hørtes passasjerens hyl. Så var det hele over.

Synlig fjell

I går ettermiddag kom syv busser på løpende bånd inn til Le Vernet, en knøttliten landsby med fjellmassivet der flyet styrtet som aller nærmeste nabo.

Bare toppen av skaret, som går ned til den vanskelig tilgjengelige dalen der vrakdeler fortsatt ligger spredt, er synlig fra landsbyen.

På bare få timer inntok flere hundre politifolk og nær like mange journalister en campingslette i utkanten av landsbyen.

Over sirkulerte til stadighet redningshelikopterne som en konstant påminnelse om ulykken.

Fikk vite først

Egne fly fraktet de etterlatte fra Düsseldorf og Barcelona til Marseille torsdag morgen. Der ble de varslet om at flyets styrmann var den antatte gjerningsmannen. Deretter kjørte bussene med de etterlatte til Le Vernet, rundt to timer unna.

På sletten holdt de en minnestund for de 150 døde, i det som er en av Frankrikes største flykatastrofer noensinne. Deretter reiste de til et sørgekapell satt opp i nabobyen Seyne-les-Alpes.

Mens de pårørende ble busset gjennom Provence til foten av Alpene, holdt Brice Robin pressekonferanse om innholdet på flyets taleregistrator. Robin er leder for den franske etterforskningen. Han opplyste at alt tyder på at Lubitz var i live før flyet gikk i fjellveggen.

Pusten hans kunne høres helt til det siste.

- Jeg vil ikke kalle det et selvmord. Han har tatt med seg 150 personer, sa Robin.

Finner ikke ord

- Vi er uten stemme, vi finner ikke ordene. Ikke i våre verste mareritt kunne vi forestille oss en slik tragedie, sa Lufthansa-sjef Carsten Spohr på en tilsvarende pressekonferanse i Tyskland. Germanwings er Lufthansas lavprisselskap.

Germanwings-flyet fra Barcelona til Düsseldorf lettet tirsdag i 10-tiden. Klokken 10.40 forsvant det fra radaren.

Siden ble det funnet i tusenvis av biter av et politihelikopter.

SØRGET: Flere hundre pårørende samlet seg i går ettermiddag i landsbyen Le Vernet, det nærmeste stedet til den uframkommelige dalen i fjellmassivet. De kom med fly fra Barcelona og Düsseldorf, avgang- og ankomststedet til Germanwings flight 9525. Foto: Christian André Strand

Erfaren pilotMens 28-årige Lubitz bare hadde 630 timer bak spakene på Airbus-flytypen, hadde kaptein Patrick Sonderheimer ti års erfaring og over 6000 timer på flyet. Han skal ha forlatt cockpiten for å gå på toalettet.

- Kapteinen ba styrmannen ta over styringen. Du hører at stolen blir skjøvet bakover og lyden av at døren lukkes. Alene begynte styrmannen en nedstigning. Det kan bare ha vært en villet handling, sa Robin.

Flyet gikk fra nærmere 12.000 meters høyde til rundt 2000 meter på åtte minutter, en nedstigning som er brattere enn en normal innflyvning.

Den forsterkede døren inn til cockpit ble innført i kjølvannet av 11. september, og er ment å skulle være vanskelig gjennomtrengelig for flykaprere.

Ifølge en video Airbus har publisert, er det mulig å komme seg inn utenfra med en sikkerhetskode, i tilfelle pilotene har mistet bevisstheten.

Etter å ha tastet inn koden, går det 30 sekunder før døren åpnes. Men fra cockpiten har pilotene likevel mulighet til å avvise åpningen i løpet av disse sekundene.

Tidlig flyinteresse

Lubitz avbrøt pilotutdanningen som 22-åring for en periode på noen måneder. Han skal ha gitt uttrykk for å ha hatt depresjon på det tidspunktet, ifølge Frankfurter Algemeine Zeitung.

Senere kom tyskeren tilbake til pilotyrket.

- Da gjennomførte han tester, og ble ansett som hundre prosent kompetent til å fly, sa Spohr. Testene var både av psykologisk og teknisk art.

ransaking: Tysk politi tok seg i går kveld inn i Andreas Lubitz’ leilighet og ransket den. Foto: kai pfaffenbach, reuters
PILOT: Andreas Lubitz (28) var på utsiden en helt vanlig fyr, forteller venner og kjente til media. Foto: AP

Andreas Lubitz fikk jobb i Germanwings i 2013, og virket svært fornøyd, forklarer Peter Rücker til nyhetsbyrået AP. De var begge medlemmer i en glideflyklubb.- Han var veldig glad og gjorde det godt. Han utstrålte en god følelse, sier Rücker. Lubitz møtte opp alt som 14-15-åring for å lære seg å fly.

28-åringen bodde delvis i foreldrenes hus i Montabaur, delvis i en leilighet i Düsseldorf, og skal ha hatt en kjæreste.

Ingenting skal ha dukket opp de rutinemessige sikkerhetssjekkene Lufthansa gjorde av ham. På sin Facebook-side, som kort tid etter flykrasjet ble gjort om til en minneside, var Lubitz interessert i flere flyrelaterte ting.

En av dem var flytypen han førte til siste slutt, Airbus A320.