Selskapet meldte torsdag om et tap på 411 millioner euro (3,6 milliarder kroner) i første kvartal, trass i at markedsandelen er økt kraftig i markeder som Italia, Frankrike og Tyskland.

Markedsandelen er økt på grunn av økt etterspørsel etter småbiler i krisetider, og fordi de nyeste modellene Bravo, Grande Punto og den nostalgiske Fiat 500 er blitt svært populære over hele Europa.

Fiats sjef Sergio Marchionne sa torsdag at samtalene om en allianse med den kriserammede amerikanske produsenten Chrysler går sin gang, en uke før fristen USAs regjering har gitt Chrysler for å vise at selskapet har livets rett.

Obama-administrasjonen har satt som betingelse at Chrysler inngår i en allianse med Fiat for å redusere gjelden og lønnsutgiftene og unngå konkurs.

Marchionne gjorde det klart at Fiat ikke vil investere penger i Chrysler, og at det i tilfelle blir snakk om en aksjeutveksling.

Samtidig opplyste lederen for arbeiderrådet i Opel at Fiat allerede neste uke vil undertegne en avtale om å kjøpe aksjemajoriteten i Opel fra General Motors.

Både Wall Street Journal og Der Spiegel har meldt at Marchionne har hatt samtaler både med den tyske finansministeren Karl-Theodor zu Guttenberg og med General Motors om Opel. Men Fiat vil ikke bekrefte det.

Vil kvitte seg med Opel

General Motors er ivrig etter å kvitte seg med Opel for å unngå konkurs hjemme i USA, men arbeiderne i Opel frykter at Fiat vil ta over selskapet og deretter gjennomføre massive nedskjæringer.

For Fiat er Chrysler interessant dersom selskapet kan unngå store kontantutlegg. En allianse med Chrysler ville åpne det enorme amerikanske markedet for den italienske produsenten av Fiat, Lancia og Alfa Romeo.

Og for Chrysler kan en allianse være den eneste gjenværende muligheten for å overleve, blant annet ved å få tilgang til Fiats ekspertise i produksjonen av små biler, som Obama-administrasjonen krever at Chrysler skal omstrukturere til.

Det er ikke mer enn få år siden Fiat selv var på randen av konkurs, men selskapet ble reddet av at General Motors solgte seg ut for 2 milliarder dollar og fordi nye modeller var mer populære enn modellene som ble produsert på 90-tallet.

Stenger 13 fabrikker

General Motors kunngjorde torsdag at de skal stenge 13 fabrikker i USA, Mexico og Canada i flere måneder for å redusere lagerbeholdningen av nye biler.

Ved å stenge fabrikkene i flere uker av gangen over en periode på tre måneder, blir produksjonen redusert med 190.000 biler i andre og tredje kvartal.

Det er første gang siden krisen begynte at GM kunngjør et så stort produksjonskutt.

Det er ikke klart hvor mange ansatte som blir sagt opp eller permittert som følge av stengningen av fabrikkene, som også vil ramme underleverandører hardt.