Heggås (54) virket å være ved ganske godt mot da sjøforklaringen etter skipsskandalen utenfor franskekysten tok til i Rotterdam i formiddag.

Et tallrikt pressekorps møtte kaptein Heggås og overstyrmann Roar Torfinn Olsen (36) i det de kom inn for å innlede sin forklaring.

Fikk mistanke

Det er nå pause i høringen. Kaptein Heggås har forklart seg om hvordan han fikk mistanke om at noe var galt fatt.

54-åringen forklarte at han utover mandagen oppdaget at det var skader i skroget på skipet som han ikke fant noen naturlig forklaring på.

Han fortalte også at flere av mannskapet hadde våknet natt til mandag på grunn av rystelser i skipet, men at det nødvendigvis ikke var så unormalt.

— Vi fikk melding om at det var en fiskebåt som var savnet. På det tidspunktet trodde jeg at fiskebåten hadde kollidert med et annet skip, og at vi hadde truffet vrakrestene. Skadene på "Bow Eagle" lå så lavt at jeg ikke fikk det til å rime med at vi hadde kollidert med en båt, fremholdt Heggås.

Den 54-årige kapteinen fra Vigrestad i Rogaland sa at han også hadde lurt på om skadene kunne skyldes et sammenstøt med en ubåt.

Begynte å demre

Etter hvert begynte det imidlertid å demre for Heggås at skadene kunne skyldes noe annet.

Da innkalte han styrmannen, 39 år gamle Ronnie L. Zape, som var på vakt ulykkeskvelden, og konfronterte med spørsmålet om det hadde skjedd noe natt til mandag. Styrmannen nektet.

Deretter ble vaktmannen hans, en lettmatros ved navn Antonio Andres (26), kalt inn til kapteinen. «Vi må ha truffet noe», konstaterte Heggås. Lettmatrosen sa at det i så fall kunne dreie seg om en bølge.

Lenger kom ikke Heggås i sin forklaring før pausen.

Fire fiskere mistet livet da «Bow Eagle» og tråleren kolliderte. Det norske skipet fortsatte sin ferd, selv om de to filippinerne som var på vakt på ulykkestidspunktet i etterkant har innrømmet at de forsto at de hadde truffet fisketråleren.

Bt.no følger sjøforklaringen time for time.

FØRT INN: Ronnie L. Zape og Antonio C. Andres blir ført inn i lokalet hvor sjøforklaringen skal holdes.
FOTO: JUHA ROININEN