I går ble

the Guardian nektet å skrive om et skriftlig spørsmål i det britiske parlamentet.

Spørsmålet, rettet til justisministeren, handlet om Trafiguras rettslige skritt for å hindre offentliggjøring av deres egen rapport etter giftdumpingen i Elfenbeinskysten i 2006.

I parlamentet reagerte politikere med å kalle Trafiguras krav for ringeakt for parlamentet.

Etter press fra både politikere og ikke minst mikrobloggere på den sosiale nettsiden Twitter, snudde i går kveld Trafigura og deres advokater.

Lov — men bare nesten

Dermed får Guardian lov til å skrive om den såkalte Minton-rapporten - men ikke hva den inneholder.

På grunn av en såkalt super-injunction i det britiske rettssystemet, kan ikke Guardian en gang skrive om rapporten uten å dermed utføre en straffbar handling.

Ifølge Guardian selv, har avisen bare siste året mottatt 12 slike rettsordrer som nekter dem offentliggjøring.

Hydrogensulfid Rapporten viser at det finnes store mengder hydrogensulfid i lasten.

I obduksjonsrapporten etter 12 av dødsofrene etter giftdumpingen var det akkurat dette stoffet som ble funnet i dødelige doser.

Dette har Trafigura hele tiden hevdet har vært umulig — tross flere rapporter fra institusjoner i Elfenbeinskysten og Nederlands rettsmedisinske institutt som viser akkurat dette.

Ifølge Trafigura var Minton-rapporten bare et utkast med flere feil.

Oljehandelsselskapet mener at avfallet deres kunne forårsake små plager, men ikke dødsfall og alvorlig sykdom.

Ikke trosset Rapporten er likevel publisert utenfor Storbritannia: I Norge publiserte NRK rapporten i september, samtidig som avisen Volkskrant og Greenpeace gjorde det samme i Nederland.

Dokumentet er også blitt lekket til lekkasjedatabasen Wikileaks.

Men Guardian og BBC, som begge har sittet på rapporten, har til nå ikke trosset rettsforbudet.

Her er rapporten i sin helhet: Minton-rapporten - Trafiguras interne rapport.