Det er observert mistenkelig oljesøl utenfor sørkysten av Vietnam, der store mannskaper leter etter et forsvunnet passasjerfly.

Oljesølet ble observert 150 kilometer fra øya Thou Chu og et annet 190 kilometer fra det sørligste punktet på Vietnams fastland.

— Oljesølet var mistenkelig, men flyet kunne ikke fly lavere. Vi sender redningsskip til området, opplyser Vietnams visetransportminister Pham Quy Chu.

Da var det gått over et halvt døgn siden flyet skulle ha landet i Beijing.

Kort tid tidligere hadde Malaysias statsminister Najib Razak fortalt at det ikke var noen tegn til flyet som forsvant med 239 mennesker om bord.

Fortvilet

På flyplassen i Kuala Lumpur har engstelige pårørende samlet seg, men de må fortvilet godta at det er lite informasjon å få. En gråtende kvinne haster forbi journalistene og forsøker å skjule ansiktet bak et spedbarn hun har i armene.

Flyet av typen Boeing 777 fra Malaysian Airlines var på vei fra den malaysiske hovedstaden til Kinas hovedstad Beijing da det forsvant sør for Vietnam.

Fire malaysiske marinefartøy deltar i letingen, men også Singapore og Filippinene bidrar i aksjonen i tillegg til Vietnam.

Radarkontakten med flyet forsvant to timer etter avgang. Flyet skulle ha landet før midnatt fredag norsk tid.

Styrtet?

En talsmann for Vietnams redningstjeneste, generalløytnant Pham Hoai Giang, sa lørdag at flyet hadde styrtet, og ikke lenger hadde status som savnet. Malaysias transportminister Hishamuddin Hussein sier imidlertid at de må få opplysningene bekreftet.

– Vi gjør alt som står i vår makt for å lokalisere flyet, sa han.

Flyselskapet samarbeider med myndighetene og redningstjenestene, sier selskapets sjef Ahmad Jauhari Yahya.

– Vi tenker og ber for både passasjerer, mannskap og deres familier, sa han

Fra 14 land

Ifølge flyselskapets Facebook-side var det 227 passasjerer, inkludert to spedbarn, og et mannskap på tolv på flyet. Det var passasjerer fra 14 forskjellige land om bord.

Ifølge selskapet var 153 av passasjerene kinesere. Det skulle vært flere, men to kom for sent og mistet flyet.

Ellers var det 38 malaysiere, 12 indonesiere, 7 australiere samt passasjerer fra blant andre USA, Frankrike, Ukraina Det var ingen nordmenn om bord, bekrefter Utenriksdepartementet overfor NRK.

Skjedde brått?

Turen mellom Kuala Lumpur og Beijing tar normalt seks timer, og flyet hadde kun drivstoff for sju og en halv time i lufta.

Den pensjonerte flykapteinen Jim Tilmon sier til CNN at han frykter at det har skjedd en plutselig katastrofe siden ingen åpenbart har hatt tid til å sende nødmelding. Nye, avanserte fly har alle mulige backupsystemer.

Flyselskapet har opplyst at kapteinen var relativt erfaren, men at annenflygeren er nyere i tjenesten.

Trygt fly, trygt selskap

Malaysia Airlines er et av Asias største flyselskap som hovedsakelig flyr i Asia, men også har ruter til Europa, Midtøsten, Australia og Nord-Amerika. Det er et trygt selskap som har hatt få uhell.

Boeing 777 er også en svært trygg flytype som har hatt få uhell siden den første flygningen i 1994.

Malaysia Airlines' siste ulykke var da et Twin Otter-fly tilhørende datterselskapet MASwings styrtet under landing på Borneo i oktober i fjor. Annenflygeren og en passasjer omkom.