— Inspeksjonene har ikke avdekket noe som skiller selskapet negativt ut i forhold til andre selskapers sikkerhet, sier luftfartsdirektør Otto Lagarhus til Bergens Tidende.

Luftfartstilsynene i EU-området samarbeider om å gjennomføre uanmeldte kontroller mot utenlandske fly.

— Rapportene samles i en felles europeisk database. Hvis et selskap får unormalt mange merknader, og har en dårlig sikkerhet-statistikk, blir alle land i EU-området varslet om det, sier luftfartsdirektøren.

Noen slik advarsel er ikke utstedt for Helios Airways, som eide flyet som styrtet utenfor Athen søndag. Det er helst østeuropeiske selskaper som preger denne listen.

På norske flyplasser vil det i år bli foretatt 350 uanmeldte kontroller. Systemet ble innført i 2000, men da med bare 30 slike inspeksjoner.

— Har Luftfartstilsynet noen myndighet til å nekte turoperatørene å chartre utenlandske selskaper til trafikk til og fra Norge?

— Vår oppgave består utelukkende i å forsikre oss om at selskapet har de nødvendige, sentrale EU-godkjenningene. Er disse papirene i orden, er selskapet sertifisert til flyginger til og fra Norge, sier Otto Lagarhus.

BESØKTE ULYKKESSTEDET: Pårørende fikk i går besøke stedet der det kypriotiske Helios-flyet styrtet søndag. I går innrømmet flyselskapet at det også tidligere hadde hatt problemer med trykkfall i kabinen på dette flyet. FOTO: Yiorgos Karahalis, REUTERS