Clear Channel lyktes ikke med å innta Bergen med sine reklameskilt, men nå har selskapets amerikanske avdeling startet et samarbeid med sikkerhetsbyrået FBI, skriver den britiske avisen The Guardian onsdag.

I en pressemelding kunngjør reklameselskapet at 150 digitale plakatoppslag skal lanseres i nærmere 20 amerikanske byer.

Digitale ”Most Wanted”-plakater

Disse skal ha kontinuerlig oppdaterte meldinger om kriminelle som er på frifot – såkalte ”most wanted”-plakater – i tillegg til sikkerhetsoppdateringer i forhold til terror, samt detaljer om kriminelle handlinger som nettopp er begått.

Informasjon som ble vist på Clear Channels digitale plakater i Philadelphia førte til pågripelser av tre kriminelle i området før jul.

— Etter at vi først lanserte de digitale plakatnettverkene våre, har vi brukt denne allsidige teknologien til å forbedre offentlig sikkerhet, sier selskapets administrerende direktør Paul Meyer i pressemeldingen.

Varslet om at bro kollapset

De digitale plakatene har allerede blitt brukt for å spre nødsinformasjon i ulike amerikanske byer. Blant annet ble de i fjor sommer brukt til å gjøre reisende i Minneapolis oppmerksomme på at broen i byen hadde kollapset.

— Vårt partnerskap med FBI for å bruke våre digitale nettverk til å hjelpe å pågripe kriminelle og tilby andre viktige sikkerhetsbeskjeder, er en logisk videreføring av denne livsviktige tjenesten, sa Meyer videre.

Hva synes du om denne planen? Kunne det fungert i Norge? Diskuter her!

ARNE NILSEN