Meldingen kom fra den italienske fagforeningen UGL og gjengitt i italienske og utenlandske medier.

Avsløringene har gitt grobunn for kritikk fra flere andre italienske fagforeninger som mener kontrolltårnet hadde hatt større forutsetninger for å kunne forhindre kollisjonen mellom SAS-flyet og det chartede Cessna-flyet.

På grunn av den tette tåken og den defekte radaren skal kontrolltårnet på flyplassen ha måtte styre nærmest i blinde.

Ifølge flyselskapenes representant på flyplassen, Osvaldo Gammino, fikk samtlige flyselskaper beskjed om at radaren var ute av drift. Følgelig skulle pilotene gi beskjed til kontrolltårnet om at de var på vei inn på rullebanen. — Dersom en pilot har lite erfaring med flyging fra denne flyplassen og glemmer å rapportere til tårnet om hvor flyet befinner seg, har kontrolltårnet ingen prosedyrer som kan styre flyet, sier president i flygeledernes fagforening (LICTA), Michele Bufo, til La Repubblica.

Trolig har det chartede Cessnaflyet ikke gitt en slik beskjed til kontrolltårnet.

Flyplass-sjefen på Linate avviser påstandene og legger til at det finnes prosedyrer dersom en av radarene svikter.

Redusert kapasitet

Det er to hovedradarsystemer på flyplasser, en for bakketrafikk og en for lufttrafikk.

Direktør for Lufttrafikktjenester ved Oslo Lufthavn, Einar Tafjord, forteller til bt.no at svikt i en av radarene ikke skal redusere sikkerheten på flyplassen.

— Dersom en av radarene svikter skal andre sikkerhetsprosedyrer settes igang, men kapasiteten blir redusert, sier han.

Han understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag på bakgrunn av prosedyrene som finnes på Gardemoen.

I Norge er det kun Gardemoen som har bakkeradar. Dette er fordi hovedflyplassen har større trafikk enn andre flyplasser i landet.

UTE AV DRIFT: En radar som skal styre trafikken fra bakken på Linate flyplass i Milano skal ha vært ute av drift i to år.
Foto: Reuters