Facebook Inc har sagt seg enige i å betale 10 millioner dollar — tilsvarende i overkant av 59 millioner kroner - til veldedighet, for å inngå forlik i forbindelse med et søksmål fra fem Facebook-medlemmer i California.

Medlemmene mente den sosiale nettverkskjempen brøt delstatsloven i California, ved å krenke brukernes rett til å kontrollere sine navn, foto og sine «liker» i forbindelse med sponset reklame, og fikk medhold i retten. Det skriver Aftenposten.no.

Ifølge rettspapirer Reuters har fått tilgang til, har medlemmene reagert på at Facebook har brukt medlemmers «liker» av reklamer uten å betale dem eller gi dem muligheten til å velge seg vekk fra dette.

Verdt opptil tre ganger så mye

De sponsede reklamene dukker gjerne opp på siden til Facebook-brukerne, og viser Facebook-venner, med navn og bilde, som «liker» dette produktet.

Ifølge Facebook selv er slike reklamer verdt minst to eller tre ganger mer hvis den inkluderer venners preferanse, enn uten, melder Reuters.

Forliket skal ha kommet i stand for en måned siden, men ble først offentliggjort nå i helgen.

Det er et såkalt Cy-pres forlik, som innebærer at oppgjøret kan gå til veldedighet.