FRANK M. ROSSAVIK

Før var det et eventyr å reise. Etter to og et halvt år som europakorrespondent, er aktiviteten snarere blitt prosaisk og slitsom for meg. Men all flygingen og hotellboingen med utgangspunkt i Brussel har i alle fall gitt meg muligheten til å ta min eneste kjente hobby til nye høyder.

Jeg vet så mye om å samle bonuspoeng med flyselskap, hotellkjeder og det ene med det andre at korresepondentkolleger i Brussel bruker meg som orakel.

Jeg tipser dem eksempelvis med glede at hvis de bruker et bestemt mobilselskap, og melder seg inn i bonusprogrammet så kan de overføre poengene de får der til et tilsvarende kort med et flyselskap.

Der normale mennesker får barn e l ler drar på fisketur, gleder jeg med å sjekke poengkontoer og telle gull— og diaman t kort. Ett sted blir det likevel aldri noe mer enn sølv på meg. EuroBonus er så dårlig at jeg kun bruker SAS når det ikke finnes realistiske alternativ. Nå som selskapet omsider får reell konkurranse til og fra Skandinavia vil det ramme dem hardt.

Den viktigste fordelen med et bonusprogram er som kjent å kunne ta ut (nesten) gratis reiser på en grei måte.

I EuroBonus må du bestille minst en uke i forveien, ofte mye lenger fordi få seter er satt av til bonusreisende. I andre programmer, for eksempel Privilege (det til belgiske SN Brussels som bl.a. flyr fra Oslo), kan du booke helt opp til avreise - riktig nok mot et gebyr hvis du er sen.

I EuroBonus kan du kun gi bort billetter til din aller nærmeste familie. Du kan gi til en venn, men kun på strenge betingelser. Blant annet må du selv reise sammen med ham/henne selv.

Slikt bryr Privilege seg ikke om. Også hos Miles&More (programmet til SAS-partner Lufthansa) kan du gi billetter til hvem du vil uansett om du reiser selv. Det gjelder også andre programmer.

Hvis du booker en bonusbillett og angrer, tillater SAS at du endrer den inntil en uke før avreise. Kansellere får du bare hvis en billett ikke er utstedt, også senest en uke før avreise. Begge deler skjer mot et gebyr. Hos Privilege kan du til og med endre en hjemreise etter at du har dratt av sted.

Slik kunne vi fortsatt. På punkt etter punkt er EuroBonus snarere EuroM i nus sammenliknet med sine konku r renter .

SAS er også temmelig slurvete med faktisk å registrere poengene på konto, selv om du har vist kortet i skranken før avreise. Og hvis du så prøver å få poengene dine registrert i etterkant, må du pent sende inn både billettstammen, samt alle boardingkort (de små stubbene du labber inn på flyet med) i original.

Denne hovedregelen gjelder så vidt jeg vet alle steder. Men de andre er i stand til å vise en smule fleksibilitet. Hvis du ikke har alle papirene, er de villige til å slå på de nødvendige PC-tastene for å slå fast at du faktisk har reist når du sier du har reist. Slikt kan du bare glemme hos EuroBonus i Stockholm.

Da hjelper det lite at SAS har den beste flykaffen.