TRYGVE SØRVAAG

Det uoversiktlige undergrunnsnettet i London var et lett mål for terrorister som ville skape mest mulig kaos og panikk i den britiske hovedstaden. Enhver terrorist vet at det er helt umulig å kontrollere ryggsekkene eller bagasjen til tre millioner reisende som bruker undergrunnen hver dag. De vet også at det er umulig å sjekke alle de 500 togene som befinner seg et eller annet sted på de mange undergrunnslinjene.

I den travle rushtiden har hvert tog et sted mellom 700 og 900 passasjerer. I lys av det er det et under at ikke flere menneskeliv gikk tapt i London i går.

Neste på listen

Et angrep på det aldrende undergrunnsnettet har alltid vært Londons største frykt. De har levd med trusselen fra IRA i mer enn 30 år, men etter terrorangrepene på USA 11. september 2001 har byen fryktet at de var neste på listen. Derfor har londonerne de siste fire årene frisket opp sine kunnskaper om å se etter forlatte pakker eller bagasje.

Alle har lært slagordene på plakatene som sier: «Don't touch it, don't ignore it». Folk har lært at de skal spørre om noen eier bagasje som ser forlatt ut. Hvis ingen svarer, skal de ikke røre, men kontakte politiet.

Londonerne er ganske vant med at undergrunnsstasjoner og tog evakueres på grunn av forlatt bagasje, men så langt har det alltid vært falsk melding. Derfor var det nok mange som ikke helt kunne forstå at denne gangen var det virkelig.

— Uunngåelig angrep

Helt siden angrepet på USA har britiske myndigheter sagt at et angrep på London var uunngåelig. Det var bare et tidsspørsmål før det kom til i skje, og redningsmannskapene har øvd og forberedt seg i nesten fire år.

Det fikk vi bevis for i går. Redningsarbeidet foregikk etter boken, og det skrytes av det samordnede redningsarbeidet.

I går kveld var det fortsatt en følelse av uvirkelighet som preget londonere som ikke hadde noe annet valg enn å spasere hjem. Men i likhet med angrepet på New York har også angrepene på London ført folk tettere sammen. Ukjente snakket sammen for første gang og hjalp hverandre på en måte som er helt uvanlig for reserverte londonere.

London Underground sier at nettverket skal åpne igjen mandag, men det er det ikke mange som tror. Sist det var en avsporing på Central Line, var linjen stengt i seks måneder. Ingen tør tenke på hvor lenge deler av Londons livsnerve skal være stengt denne gangen.

Metropolen kan ikke fungere uten T-banenettverket sitt som har vært i drift siden 1863. Det er verdens eldste «jernbane under bakken».

I dag våkner millioner av londonere opp til en ny og uvirkelig hverdag. De vet ikke hvordan de skal komme seg til jobb - og de vet ikke om de tør begi seg ned i undergrunnen igjen.