– Vi har tatt dette på alvor. I løpet av dagen har vi tatt kontakt med alle våre sikkerhetsansvarlige i Midtøsten og informert om denne trusselen. Vi har bedt dem minne alle våre ansatte i regionen om våre sikkerhetsrutiner der, sier Ericssons pressesjef Åse Lindskog.

Instruksjonen går ut på å holde så lav profil som mulig, skjule logoer på klær og tenke på hvor man parkerer, opplyser hun. I flere land tar selskapet også ned flagg utenfor sine kontorer.

Trusselen ble lørdag offentliggjort på et ytterliggående islamistisk nettsted. Der truer al-Qaida i Irak med å angripe svenske selskaper hvis ikke muslimer får en unnskyldning for karikaturen av profeten Muhammed som nylig sto på trykk i en svensk avis.

Ledelsen i Volvo sier samtidig at selskapet ennå ikke vet om det bør ta trusselen på alvor og eventuelt skjerpe sikkerheten for de ansatte.

– Vi vet ikke hvor mye det ligger i dette her. Vi får undersøke det. Vi har sikkerhetsansvarlige som titter på det. Men det er klart man må lure på hva det innebærer, sier konsernets pressesjef Mårten Wikforss.

Han beklager at striden omkring Muhammed-karikaturen nå kanskje har nådd selskapet.

– Vi synes det ville vært dypt beklagelig og trist om vi eller våre ansatte risikerer å bli dratt inn i denne konflikten. Det handler jo ikke om oss eller våre ansatte, sier han.

Volvo er ett av Sveriges aller mest kjente varemerker, og selskapet har fabrikker i flere land i Midtøsten, blant annet i Iran, samt mange lokalt ansatte i Irak.