I en undersøkelse utført av pr-byråene Landor Associates og Penn Schoen & Berland, har 1744 voksne forbrukere felt sin dom over 61 produkter og kjendiser som har figurert i nyhetene i året som gikk.

I 2005 toppet Ipod listen, men neste år plasserer de spurte amerikanerne Google øverst. Ipod beholder imidlertid en respektabel plassering og blir i 2006 nummer fem.

Sterkeste personlige varemerket i 2006 blir ifølge amerikanerne Ophra Winfrey. Blant tidligere toppnavn som nå havner på bunn, er Britney Spears, Howard Stern og Donald Trump.

Hidgh tech og internett går rett hjem neste år. Både Google, Amazon og Yahoo havner alle på topp ti sammen med Ipod og digitale videoinnspillere med dvr-teknikk.

— Dette er et signal om at internett og ny teknologi blir en stadig viktigere del av folks hverdagsliv, sier leder ved Landords New York-kontor, Allen Adamson, til USA Today.

Optimisme preger ifølge Adamson valgene de amerikanske forbrukerne har gjort.

— Det mest iøynefallende er den overveldende følelsen av optimisme. Vinnerne på listen er alle virkelig positive. Amerikanerne ønsker å ha det bra nå, sier han.

Ifølge Adamson er det amerikanske folket nå mektig leie av bråket i Washington, hva som skjer i Irak og den stadige klagingen på dårlig økonomi.

Vinnere 2006

Fjorårets plassering i parantes

1 (2) Google

2 (3) Oprah Winfrey

3 (4) Ebay

4 (5) Las Vegas

5 (1) Ipod

6 (7) Amazon.com

7 (9) Yahoo

8 (17) ABC

9 Ny DVR Technology

10 (16) New York

Tapere 2006

1 (3) Britney Spears

2 Ny United Airlines

3 (2) Howard Stern

4 (6) Hummer

5 (12)The Apprentice (Donald Trump)

6 (15) Survivor

7 Ny Blockbuster Video

8 Ny Sidekick

9 (7)Clear Channel

10 (20)Donald Trump

Britney spears er en fallende stjerne ifølge amerikanske forbrukere.
REUTERS