JAN LUND

I en globalisert verden er Rupert Murdoch den eneste sanne internasjonale mediebaron.

På et halvt århundre har han forvandlet en liten søvnig australsk provinsavis til verdens største medieimperium.

Gjennom sitt selskap News Corp. eier han tv-stasjoner, radiostasjoner, filmselskap, aviser, magasiner, forlag og websider over hele kloden. Før noen annen forsto han intuitivt perspektivene i den teknologiske revolusjonen. Computere, satellitter og internett — Murdoch har alltid vært i forkant av utviklingen.

Han er født i bransjen og har satt sitt personlige preg på den som ingen andre. Han har foretatt landevinninger og tatt kamper som få, med de sår og fiender den slags nå en gang etterlater.

Arvet avis

Rupert Murdoch så dagens lys i Melbourne i Australia 11. mars 1931 og arvet i 1950-årene avisen Adelaide News etter sin far. Avisen var byens nest største på et døende marked - men det varte ikke lenge. Etter å ha banket konkurrentene kom turen til den nasjonale presse, og siden har han systematisk kjøpt, bygd ut, utviklet og ekspandert. Fra små aviser til store. Fra aviser til magasiner til tv. Fra tv til kabel-tv og satellitt-tv. Fra Australia til New Zealand til USA, Asia, Storbritannia - og resten av verden.

Ingen andre enn Murdoch - og kanskje ikke engang ham selv - kjenner virksomhetens omfang i detaljer. Imperiets flaggskip er tv-stasjoner som Star TV i Asia, FOX i USA, BSkyB i Storbritannia. Avisimperiet omfatter 175 aviser, som bare i Storbritannia inkluderer så forskjellige publikasjoner som tabloidavisen The Sun, den konservative Daily Telegraph og det engelske establishments gamle velrenommerte avis The Times.

Skiftet statsborgerskap

Murdoch har som regel skapt sine suksesser i direkte konfrontasjon med den etablerte verden og har vært kompromissløs i kampene for sine mål. I dag er han for eksempel amerikansk statsborger med bolig i New York. Han var tvunget til å skifte statsborgerskap fordi den restriktive amerikanske medielovgivningen forhindrer utlendinger å kontrollere amerikanske tv-stasjoner.

I dag er Murdochs FOX-TV USAs fjerde landsdekkende kanal i benhard konkurranse med de tre gamle nettverkene CBS, NBC og ABC. Tilsvarende slo han igjennom i Storbritannia med sitt Sky-TV, som i dag er en hard og uforsonlig konkurrent til det delvist statskontrollerte BBC.

Ultraliberal

Rupert Murdoch er personlig ultraliberal. Han har alle dager vært en sterk antikommunist og betegner seg selv som en katalysator for forandring. I et intervju med Time Magazine har han forklart sin forståelse av begrepet ultraliberal slik:

«Så mye individuelt ansvar som mulig. Så lite statsmakt som mulig. Så få regler som mulig. Men jeg sier ikke at det skal følges til den ytterste grense.»

Med den holdningen har han som regel vært under skarp politisk ild fra etablerte medier og maktbastioner. Hans tv- og radiostasjoner er svært ofte opprettet som konkurrenter til statskontrollerte eller monopoliserte foretak som - med god grunn - har følt sine privilegerte posisjoner truet. Det har vært tilfellet fra Kina og India til Storbritannia og USA.

Hans største krise oppsto midt i 1990-årene da overinvestering i satellitt-tv kombinert med dårlige tider var nær ved å bringe imperiet til fall. Han kunne ikke lengre finansiere sine enorme lån og sto overfor en betalingsstopp. Bankene valgte imidlertid å refinansiere gjelden og siden har utviklingen fortsatt for full fart.

«Dø med støvlene på ...»

I en alder av 72 er han still going strong. Personlig har han ingen planer om å slå ned på tempoet. Da han i 1999 overraskende ble skilt fra sin hustru gjennom 31 år og giftet seg med en 31-årig ung kineser, hevdet han at det handlet om denne mentale forskjellen på innfallsvinkelen til tilværelsen. Hans daværende hustru ønsket at han skulle ta det mer med ro.

Men som han også har fortalt Time Magazine, er hans drøm å «dø med støvlene på» foran et panel av tv-skjermer med en avis i den ene hånden og en mus til å surfe på internett i den andre.

En sann mediebaron - også av hjertet.

TEGNING: MARVIN HALLERAKER