Sørgende pårørende og rettsmedisinere begynte torsdag det grufulle arbeidet med å identifisere de 153 ofrene som er brakt til en konferansesal i Madrid, samme sted som de døde etter terrorangrepet mot fire tog i 2004 ble brakt.

Noen av likene er identifisert ved hjelp av fingeravtrykk, men mange er så forkullede at de bare vil kunne identifiseres ved hjelp av DNA.

Samtidig begynte ekspertene å lete etter årsaken til ulykken med Spanair-flyet. Ferdskriver og taleregistrator er funnet og skal kunne gi informasjon om hvordan motorene fungerte da flyet tok av og hva som ble sagt i cockpiten.

Øyenvitner sier at venstre motor var i brann da flygeren avbrøt flygingen like etter at flyet lettet, og flyet skjente ut til siden og eksploderte.

Ikke årsak alene

Men eksperter sier at brann i en motor ikke skal forårsake at fly styrter. Branner skal kunne slukkes fra cockpiten, og alle flygere er trent til å ta av med bare en motor eller med en motor i brann.

Men flygeren kan ha forsøkt å avbryte når det allerede var for sent, i stedet for å fortsette, slukke brannen og lande igjen med en motor.

Før flyet tok av, var det et problem med en temperaturmåler på utsiden av flyet som gikk varm. Feilen ble rettet, men det forsinket avgangen i over en time.

Det norske ambassadøren i Spania, Per Ludvig Magnus, sier det ikke er noe som tyder på at flyulykken i Madrid onsdag har noe som helst med terror å gjøre.

– Ulykken har satt dype spor. I Madrid er det erklært tre dagers sorg. Ulykken preger også Kanariøyene fordi mange av flymannskapene i Spanair er bosatt der, sier Magnus til NTB.

Kritiserer Spanair

Spanske medier var torsdag raske til å peke på krisen i det SAS-eide selskapet som en mulig bakgrunn for ulykken.

«Krisen i Spanair resulterte i en tragedie med 153 døde,» skriver El Mundo og antyder at selskapets teknikere kan ha begått en fatal feil. I lederen spør avisa om ulykken skyldtes en dødelig tilfeldighet eller kriminell skjødesløshet.

Avisa peker også på at Spanair har slitt med økonomiske problemer den siste tiden og at flygerne bare timer før ulykken truet med å streike mot forslag om kraftig nedbemanning og kutt i rutetilbudet.

Annenflygeren på ulykkesflyet var blant dem som sto på lista over de over 1.000 ansatte som skulle miste jobben.

Avisa forteller at flygerne i Spanair spesielt i sommer har klagd over å måtte arbeide altfor lange dager og presse sine grenser. Det skal dessuten ha vært akutt mangel på kabinpersonale under den intense ferietrafikken.

SAS forsøkte tidligere i år å kvitte seg med selskapet, men fant ingen kjøper.

Solid fly

MD-80-serien, som ulykkesflyet tilhørte, og forgjengeren DC-9 har vært arbeidshester for verdens flyselskaper i mange år og regnes for å være trauste og solide fly.

Hele SAS’ flyflåte, bortsett fra langdistanseflyene, besto i mange år av MD-80 og DC-9. De er fortsatt i bruk av SAS i Sverige og Danmark, blant annet på København-flyginger fra Oslo, men SAS Norge har gått helt over til den gamle rivalen Boeing 737.

Flyene er imidlertid begynt å bli eldre og er ikke lenger like økonomiske som nyere fly. I USA ga luftfartsmyndighetene i sommer ordre om å sette noen modeller av flytypen på bakken for ekstra sikkerhetssjekk.

Ulykkesflyet var 15 år gammelt, men det regnes ikke for gammelt i flyverdenen.

– Et fly kan være like trygt når det er 30 år gammelt om det er riktig vedlikeholdt, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge.

SUSANA VERA
SUSANA VERA