De nye reglene skal sette EU enda bedre i stand til å oppdage og stanse terrorister på vei inn i Europa. Som ikke-EU-medlem, og med EU som nærmeste nabo, vil Norge rammes ekstra hardt av det foreslåtte regimet.

Bare fra Gardermoen vil det i år reise mellom ni og ti millioner passasjerer til eller fra EU, ifølge informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Senest 24 timer før flyavgang skal detaljerte opplysninger om alle passasjerene overføres til et organ som skal se etter mulige terrorister, ifølge de nye reglene. Alt skal lagres i 13 år før det kan slettes.

Ordningen skal ikke omfatte flyreiser innen unionen. Avganger fra Stockholm til København vil gå etter de gamle reglene, uten innsamling av ekstra informasjon. Men en tilsvarende flyging fra Gardermoen, Sola, Flesland eller Værnes til København vil kreve utlevering av alle opplysningene på EUs sjekkliste.

Mange millioner hvert år

For flyselskapene, som skal ha ansvaret for datainnsamlingen, vil ordningen bety at massive mengder informasjon må hentes inn og overføres hver eneste dag.

Kommisjonens forslag presenteres i Brussel av justiskommissær Franco Frattini i dag. Ordningen vil ligne på en sterkt omstridt avtale som EU inngikk med USA i sommer, der amerikanske myndigheter får utlevert detaljerte opplysninger om alle som flyr dit.

Datatilsynsmyndighetene i EUs medlemsland har vært imot avtalen, av personvernhensyn. Også i EU-parlamentet har det vært massiv motstand mot ordningen. Kritikerne mener slik innsamling og lagring åpner for massiv overvåking, og at det er vanskelig å kontrollere hvordan opplysningene blir brukt.

Norge ikke tatt med

Norske myndigheter har stått helt på utsiden av arbeidet med de nye reglene, som har pågått under høytrykk i EU-kommisjonen de siste månedene.

På den norske EU-delegasjonen i Brussel var detaljene ikke kjent før Bergens Tidende gjorde dem oppmerksom på utkastet i går.

— Dette er et viktig regelverk som også vil ha betydning for oss, sier justisråd Fredrik Bøckman Finstad ved den norske delegasjonen.

— Så langt jeg kjenner til, vil det ikke omfattes av EØS-avtalen, sier Finstad.

Det bekrefter også pressetalsmann Riccardo Mosca på justiskommissær Franco Frattinis kontor.

Verken EØS-avtalen eller Schengen-avtalen, som sikrer at reiser mellom Norge og EU kan skje fritt og uten grensekontroller, er tillagt noen rolle i forslaget fra EU-kommisjonen. Dermed blir Norge behandlet som et hvilket som helst annet land utenfor EU.

Mye arbeid for selskapene

Heller ikke SAS var kjent med utkastet i går kveld.

— Men det er helt åpenbart at det ville vært bedre for oss dersom Norge fikk samme ordningen som EU-landene. Alle prosedyrer som gjør det mer komplisert å fly, er en ulempe for oss, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge.

De har ikke bare gode erfaringer med den pålagte innsamlingen av informasjon ved flyginger fra Norge til USA.

— Det kan være litt tidkrevende. De passasjerene som ikke er forberedt, må skaffe frem opplysningene ved innsjekking, sier Midteide.

Kan reise fritt med bil

Etter planen skal det nye regelverket tre i kraft fra januar 2011. Forslaget må først godkjennes av alle EUs regjeringer.

Om det vil være mulig for Norge å koble seg på og få samme status som EU-landene, for å slippe datautlevering for alle flyginger til EU, er helt uvisst.

Et argument for å inkludere Norge, vil være at det uansett er fri ferdsel fra Norge til EU både til vanns og til lands. Dersom kommisjonens forslag går igjennom, kan en terrorist i teorien unngå EUs nye antiterrortiltak ved å ta et direktefly fra et ikke-EU-land til Norge. Der kan han sette seg i bilen og kjøre fritt til hvilket som helst land i Schengen-området, uten å måtte igjennom grensekontroller.

Hva synes du om tiltakene? Si din mening her!

ENDA MER KONTROLL: Nå vil det ikke bli nok å ta av seg skoene, fra 2011 må du også gi fra deg kredittinformasjon og mye annet for å få fly til utlandet fra Flesland. ARKIVFOTO: JAN M. LILLEBØ
Lillebø, Jan M.