EU satser på at en ny logo og kjenningsmelodi, karneval, konserter og en egen EU-kommissærenes dag skal endre oppfatningen blant mange europeere av EU som et eneste stort og fjerntliggende, elitistisk byråkrati.

– Hensikten er å styrke folks bevissthet og gjøre EU mer morsomt. Vi har planer om å bruke EUs 50. årsdag i 2007 som en drivkraft for tiltakene, sier en EU-diplomat om planene som blir beskrevet i et EU-dokument.

Dansende EU

EU-kommisjonen har allerede forsøkt å gjøre seg mer populær ved å ta opp populære tiltak som lavere priser på mobiltelefoni og krav om kompensasjon for flypassasjerer som blir rammet av forsinkelser. Kommisjonen har også jobbet for at EU må bli flinkere til å markedsføre seg selv.

Den store PR-kampanjen starter denne måneden med en logo— og slagordkonkurranse. Klimakset vil bli en EU-omspennende musikk- og dansefest, som skal direkteoverføres på TV og storskjermer i alle de 25 medlemslandene.

– Vi vil vise at EU kan danse, heter det i strategidokumentet for PR-kampanjen.

Bråstopp

EUs grunnlovsprosjekt fikk seg en brå stans da både nederlandske og franske velgere avviste konstitusjonen i folkeavstemninger i fjor.

De negative resultatene skapte en identitetskrise blant medlemslandene og sådde tvil om flere kjerneområder av EUs politikk, blant annet utvidelsen av unionen til Sentral- og Øst-Europa.

Bare 39 prosent av de spurte i en fersk EU-undersøkelse blant 25.000 personer, svarte at de mener EU er på vei i rett retning. Bare 49 prosent synes EU-medlemskap er en bra ting.

Arbeidsledighet og virkningene av globalisering er blant de tingene som bekymrer innbyggerne.