Samarbeidet slik det fungerer kan føre til at det blir dyrere å fly med selskapene, frykter EU-kommisjonen.

SAS og Maersk Air ba i mars 1999 EU om å godkjenne samarbeidsavtalen. EU-kommisjonen fant samarbeidet mer omfattende enn det flyselskapene hadde opplyst. EU-kommisjonen mener det er tale om markedsdeling. Derfor sendte kommisjonen klagepunktene sine til SAS og Maersk Air fredag.

Kommisjonen nevner ruten København-Stockholm som eksempel. Maersk holdt opp å fly denne strekningen i mars 1999, og SAS fikk fullstendig dominans på en rute som årlig har millioner av passasjerer. Til gjengjeld sluttet SAS å fly ruten København-Venezia i slutten av 1999, og ruten Billund-Frankfurt i januar 1999, som Maersk hadde fordel av.

Kommisjonen har til hensikt å bøtelegge SAS og Maersk for bruddet på konkurransereglene. SAS og Maersk har to måneder på seg til å sende sine bemerkninger til kommisjonen..