Dag Yngland

Berlin

Landbruksminister Terje Riis-Johansen vil at utenlandske turister i Norge skal få oppleve mer av norsk matkultur. En fersk undersøkelse viser at i den største turistgruppa, tyskere, er det kun en prosent av de reisende som oppgir norsk mat som en viktig grunn til å dra til Norge.

Av de samme turistene oppgir 71 prosent mat som en viktig eller svært viktig grunn til å reise til et land. Tyskere er med 500 000 årlige besøkende og over fem millioner overnattinger den største turistgruppen i Norge — langt foran svensker og dansker (tre milloner gjestedøgn).

— Det er for dårlig at bare en prosent av de tyske reisende kommer hit på grunn av maten. Men det er positivt at når disse turistene kommer til Norge, har 84 prosent av dem spist ute. Det er ikke fullt så bra at bare halvparten er fornøyd med kvalitet og utvalg. Her må vi bli bedre, sier landbruksminister Riis-Johansen.

Undersøkelsen om tyske turister og norsk matkultur ble lagt frem på Europas største matmesse «Grüne Woche» i Berlin.

Det var den ferske landbruksministeren debut på den internasjonale parketten.

Hardanger-tradisjon

Landbruksminister Riis-Johansen åpnet den norske utstillingen med 18 utstillere og hadde samtaler med flere utenlandske matminstre. I samtalene opplever han at stadig flere land velger å profilere reiseliv og matopplevelser tettere.

— Hardinglam er et godt eksempel på en bedrift som tar tak i gammel lokal tradisjon og fornyer den med moderne markedsføring. De både produserer og serverer, sier landsbruksministeren om vestlandsbedriften.

Eieren av Hardinglam, Arne Fykse, driver foruten produksjonsbedriften Hardinglam også selskapslokalet Gammelstovo Gardsrestaurant ved Riksvei 7 i Steinstø. Der tilbyr han turistene lokal norsk mattradisjon.

— Ja,vi har holdt på med blandingen mat og turisme i 10-15 år og selger mye til byfolk. Det er nytt for dem at lam kan være så godt selv om vi på landet har vist det lenge, smiler Fykse.

Han mener det er de lokale forholdene i Hardanger som gjør lammet hans så etterspurt. Gode beiteforhold i fjellene og en gammel tradisjon med mer salting enn røyking gjør lammekjøttet mildt og mørt. Kjøttet røykes med orreflis som gir en særlig mild smak.

Drømmer om Arabia

Lammekjøtt er ikke normalt stram kost for tyske forbrukere, men på Europas største matmesse Grüne Woche er det all verdens nasjonaliteter med matlyst.

Plutselig dukker det opp en gruppe med pelskledde russiske jenter og Fykse byr av det beste fra trefatet. Men jentene fnyser og flirer av den uvante smaken. Fykse har nok mer suksess i land med mer kjennskap til lam og sau som delikatesse.

— Tyskland er ikke det letteste land for lam, men lenger sør i Europa går det bedre. Fenalåret vårt går allerede bra i Italia, sier Fykse.

I Norge selges Hardinglam gjennom utsalg i Bergen og Oslo og gjennom Smart Club. Prisene er nær det dobbelte av hva frossent lam koster i billigbutikker, men det er nok rikinger som er villige til å betale for kvalitetsvare.

— For noen år siden var vi her på Grüne Woche og fikk kontakt med en saudiaraber som ville kjøpe mer av oss. Den gangen kunne vi ikke levere nok, men det kan vi nå. I dag selger vi lam fra hele Hardanger under samme merkevare.

Ifjor hadde han en årsproduksjon på 1001 lam. Nå drømmer han om å selge enda flere av dem til eventyrlandene fra 1001 natt.

— Å selge norsk kvalitetslammekjøtt til rike muslimske, arabere. Det er min drøm, sier Fykse.

VIL SATSE UTE: Landbruksminister Terje Riis-Johansens varsler sterkere kobling mellom norsk matkultur og turisme.
GORM K. GAARE
MODERNE BONDE:Sauebonden Arne Fyksefra Øystese (t.v.)er en bonde etterlandbruksministerTerje Riis-Johansens(i midten) smak.På matmessenGrüne Woche i Berlinroste han Fykse forå satse på lokalmattadisjon og gituristene en sjansetil å smake.Til høyre NorgesambassadørBjørn Tore Godal.
GORM K. GAARE