Småbyen Pass Christian i det sørlige Mississippi har opplevd store problemer før. Da orkanen "Katrina" rammet området i 2005, var det New Orleans som stjal de fleste overskriftene. Men også her, litt lenger øst, var katastrofen total. Av rundt 8000 hus, var det bare 500 som sto støtt da stormen hadde herjet ferdig.

Nå frykter lokalbefolkningen en ny katastrofe etter at en oljerigg i Mexicogulfen begynte å lekke enorme mengder olje ut i sjøen.

Du har nok spist din siste virkelig gode østers fra Pass Christian på en god stund, sier Louis Skrmetta, som arrangerer ekskursjoner for turistene som kommer til den søvnige småbyen, til lokalavisen SunHerald.

Frykter ruin

Han legger til at sesongen er ødelagt.

— Vi står overfor økonomisk ruin på grunn av dette. Denne sommeren er tapt, og kanskje også den neste, sier han.

Foreløpig har ikke det enorme oljeflaket nådd frem til land. Men lokalbefolkningen frykter en katastrofe, og flere mener at forvarselet kom allerede denne helgen.

Fant død skilpadde

Jackye Carroll er en av dem. Mandag gikk hun sin sedvanlige morgentur langs stranden i Pass Christian da hun plutselig oppdaget en gråbrun kjøttklump i vannkanten. Hun tok på seg hansker og snudde bylten over. Det hun hadde funnet, var en død Loggerhead-skilpadde, én av fem truede skilpaddearter i området.

— Jeg har bodd her i 20 år og aldri sett en død skilpadde her før, sier hun til The Guardian.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Allen Breed

INGEN TVIL om hvem innbyggerne setter sin lit til. Hun er ikke alene om funnet. De siste dagene er det meldt inn minst 31 døde skilpadder i området. Nå undersøker eksperter ved Instituttet for sjøpattedyrstudier, som ligger like ved Pass Christian, om dyrene er døde på grunn av oljeutslippet.

— Foreløpig er det for mange ukjente faktorer involvert til å kunne si ja eller nei. Alt vi vet er at dette kan skyldes flere ting, men at antallet er høyere enn normalt, sier Dr. Moby Solangi, direktøren ved instituttet, til The Guardian.

Startet kronerulling

Han er nå mest bekymret for skjebnen til de rundt 5000 delfinene som holder til i havet like utenfor kysten. Fødesesongen er i gang, og delfinene trekker vanligvis da inn mot grunnere vann. Dette øker sjansene for at de vil bli rammet av oljesølet, sier Solangi.

Dette kan bli en katastrofe av mammutproposjoner

Advokat Edward Gibson, som har saksøkt BP

Instituttet har nå satt i gang en kronerulling på sine nettsider for å få inn penger til å hjelpe så mange dyr som mulig.

— Med mindre de klarer å stanse utslippet veldig raskt, kommer vi til å se noen svært alvorlige konsekvenser for alt dyrelivet og for økosystemet her, sier Solangi til The Independent.

Beskytter havnen

Myndighetene i Pass Christian gjør nå alt de kan for å forhindre at oljesølet når land. Mer enn 500 meter med beskyttende flytebarrikader er plassert utenfor havnen, i tilfelle oljen skulle flyte den veien.

— Dette er vårt første forsvar. Nå har vi fått dekket hele havnen, sier borgermester Chipper McDermott til den lokale TV-stasjonen WLOX.

Havnedirektør Willie Davis forteller den samme TV-stasjonen at han blir overlesset med henvendelser om hva som kommer til å skje, men at han ikke er i stand til å gi noe fullgodt svar.

Artikkelen fortsetter under bildet.

CARLOS BARRIA

FUGLELIVET går videre — på oljelensene. Vi kan ikke svare dem. Jeg skjønner at mange er bekymret over at oljesølet ikke er kommet ennå. Men dersom du ikke har forberedt deg, er det for sent. Derfor er vi nødt til å gjøre noe for å forberede oss, sier han.

Krever kompensasjon

Søksmålene begynner nå allerede å strømme inn fra bekymrede fiskebåteiere og folk som er involvert i turistindustrien i gulfområdet.

— Det er på tide å kreve det vi har rett til. Dette kan bli en katastrofe av mammut-proposjoner, sier Edward Gibson, en advokat i St. Louis, som krever kompensasjon for tapte inntekter på vegne av sjømatprodusenten Jerry Forte Seafood, til lokalavisen Sun Herald.

Motpartene i saken er blant annet Cameron International Corporation, BP, Transocean, Halliburton Energy Services Inc. og Hyundai Heavy Industries.