Det er det internasjonale statistikk-selskapet Flightstats.com som hvert år kårer de mest punktlige flyselskap, i ulike klasser, for 2014. Denne statistikken baserer seg på punktlighet ved ankomst, skriver Aftenposten.no.

KLM klarte så vidt å komme foran SAS. Det nederlandske flyselskapet, som er sameiet med Air France, hadde 88,66 prosent av flyene i rute når de landet, mens SAS hadde 88,62 prosent på tid.

På tredjeplass fulgte spanske Iberia, som oppnådde 88,46 prosent. Det er med andre ord svært lite som skiller de tre beste i den viktigste "elite-klasssen" – globale flyselskaper.

Dette er topp 10-listen

— Alle våre ansatte, både på bakken og i luften, gjør sitt ypperste hver dag for å imøtekomme kundenes høye forventninger til SAS. Når vi nok et år mottar disse prisene som bekreftelse på at SAS er helt i verdenstoppen, så er det en hyllest til våre medarbeidere, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

På de neste plassene følger:

  • Japan Airlines
  • Saudia
  • All Nippon Airways
  • Lufthansa
  • Air Berlin
  • LAN Airlines
  • Singapore Airlines.

Slik gikk det med Norwegian

Norwegian opererer i klassen for lavprisselskap og havner for 2014 på en sjetteplass. Selskapet opererte i fjor med en punktlighet ved ankomst på 84,94 prosent. Denne klassen ble vunnet av spanske Iberia Express, fulgt av latviske Air Baltic og med Thai Air Asia på tredjeplass.

Widerøe opererer i klassen for regionale flyselskaper, og havner for 2014 på en tredjeplass, med en punktlighet på 91.51 – altså best av de skandinaviske selskapene. Men disse flyselskapene opererer på de mindre flyplassene og lavere trafikk enn de store knutepunktene, og der oppstår det ikke så ofte forsinkelser.

Kåringen har en rekke ulike klasser, alt etter selskapenes størrelse og rutenett. Finske Finnair havner i klassen for "store selskap". Der oppnår finnene en punklighet på imponerende 90.58 prosent - best av alle i hele Norden.

Stort tall-grunnlag for statistikken

Flightstats måler ankomsttider fra over 150 000 flygninger hver dag, arkiverer dataene for analyser og publisering, samt informerer om resultatene til millioner av reisende verden over.

For SAS' vedkommende er nær innpå 300.000 landinger grunnlaget for statistikken, noe mindre for KLM.

Flighstats presenterer månedlig statistikk på flyselskapenes punktlighet, og for sjette året på rad kåres de beste selskapene i en On Time Performance Award.