Som Obama selv sa i seierstalen i natt, var han aldri den mest aktuelle kandidaten for presidentembetet. Men valgkampen hans skulle vise seg å være en så veloljet maskin at den omtales i amerikanske medier som nesten ufeilbarlig.

Men de elementene som ble regnet som avgjørende – spørsmålet om hudfarge, stemmer fra unge velgere – skulle vise seg å ikke være de avgjørende i denne valgkampen.

Les: Tar bølgen for Obama

Ny datateknikk

Rasisme viste seg å være en fotnote, og det var ikke noen særlig høyere oppslutning blant afoamerikanske velgere enn normalt, skriver politico.com.

Istedet skulle det vise seg at Obama-kampanjen fikk styrken sin fra forsteder rundt byer som Orlando, Washington og Colombus, hvor befolkningen består av en blanding av ulike etnisiteter.

Nettstedet fremhever også måten Obama og hjelperne hans tok i bruk teknikk i valgkampen. Dette ga ikke bare utslag når det gjaldt å samle inn midler til valgkampen, men datasystemet «Houdini» kunne tirsdag ettermiddag hjelpe kampanjen å finne frem til supportere som fremdeles ikke hadde stemt, og få dem til valglokalene.

Les også:

Obama USAs neste president |

McCain la inn årene |

Her er Obamas tale

— Sterk økonomi

For New York Times kom det avgjørende øyeblikket i valgkampen den tredje uken i september, under John McCains tale den samme dagen som Lehman Brothers kollapset.

— Økonomien er fundamentalt sterk, sa McCain til et nesten tomt lokale.

Dette sitatet skulle bli brukt av Obama-kampanjen til å få McCain til å fremstå som uten virkelighetssans.

Angrep fra McCain-kampanjen som gikk på Obamas hudfarge, religion og pastoren Jeremiah Wright ble alle raskt tatt hånd om av en Obama-kampanje som hadde lært leksen etter Bush sin vellykkede swiftboating av John Kerry i 2004.

— Vi ble knust av omstendighetene, sier kommunikasjonsdirektør Jill Hazelbaker i McCain-kampanjen til politico.com etter McCains tale i dag.

— Den økonomiske krisen ble vendepunktet i valgkampen, fortsetter hun.

Hudfarge aldri et spørsmål

Wright sine anti-amerikanske holdninger var også bakgrunnen for Obamas tale om rasisme, et tema kampanjen planla å holde unna valgkampen.

— Han var større enn spørsmålet om hudfarge. I en krisetid som denne ble det helt irrelevant, sier den politiske strategen Stuart Stevens som har jobbet for både McCain og Mitt Romney i primærvalgene, til New York Times.

Obama fikk støtte i alle regionene bortsett fra i de sørligste statene, og tok mange valgområder som tidligere har vært forbeholdt republikanerne. Obama dominerte blant velgere som beskriver seg selv som moderate, en velgergruppe på 60 prosent av amerikanere som er større enn både de liberale og de konservative gruppene.

— Vi har aldri vært en koalisjon av røde og blå stater. Vi er, og vil alltid være USAs forente stater, sa Obama i seierstalen.

VANT MED EN OVERLEGEN KAMPANJE: Obama-kampanjen blir beskrevet som "nesten ufeilbarlig" i flere medier.
Morry Gash