Tron Strand

John Hansen

Morten Pihl

I en skipsfartsnæring som har lagt sin elsk på postkasseselskaper i skatteparadis, hemmelige eiere og mangelfullt regelverk er alt mulig.

Søndag den 23. juni i år gikk kommandosoldater fra den greske kystvakten om bord på en 37 år gammel og 74 meter lang rustholk av et skip — «Baltic Sky». De hadde kontaktet skipet over radioen og forlangt opplysninger om hvor «Baltic Sky» skulle og hva det hadde i lasten.

Skremmende last

Kapteinen, ukraineren Anatoliy Baltak, nektet å svare. Dermed gikk grekerne til aksjon for selv å undersøke saken. I lasterommet fant de 680 tonn sprengstoff og 8000 detonatorer. Så mye er klart, men ikke særlig mer. For historien og bakmennene befinner seg i et tåkehav tettere enn det Gardermoen vanligvis er innhyllet i vinterstid.

Lasten var tatt om bord i Gabes i Tunisia den 12. mai og skulle, ifølge papirene, leveres i Sudans hovedstad, Khartoum. Turen ville normalt ta fire dager. Da gresk kystvakt gikk til aksjon, hadde «Baltic Sky» seilt rundt med sin sprengfarlige last i tyrkisk og gresk farvann i 41 dager.

Skipet og dets syv mann store besetning, fem ukrainere og to fra Aserbajdsjan, ble satt i arrest, mens myndighetene forsøkte å finne ut hva som foregikk.

Det var ikke lett.

Ugyldige papirer

«Baltic Sky» førte flagg fra Komorene, en liten stat i Det indiske hav, mellom Madagaskar og Mozambique. Siden landet ble uavhengig fra Frankrike i 1975 har det vært 19 militærkupp og kuppforsøk på øygruppen. Komorene har lansert seg som verdens første islamske flaggstat for skip og redere som ønsker å seile under bekvemmelighetsflagg. Registreringen på Komorene og sertifikatene for sjødyktighet viste seg å være ugyldige. I realiteten var «Baltic Sky» statsløst.

— Det er et spøkelsesskip som ville blitt tilbakeholdt uansett hvor det kom fra, og uavhengig av om lasten var sprengstoff eller poteter, sa den greske skipsfartsministeren, Giorgos Anomeritis.

Eier og reder for «Baltic Sky» var Alfa Shipping med adresse på Marshall-øyene i Stillehavet. Etterforskningen tyder på at Alfa Shipping eies av irske Unithorn Limited, som igjen eies av den 29-årige iren Christian McNulty. Han hadde besøkt Tyrkia flere uker før «Baltic Sky» ble arrestert, men nå var han ikke å finne.

Dessuten: Hvem eide sprengstoffet, som var av samme type som ble brukt i terrorangrepet på Bali i 2001 og som drepte 202 mennesker?

Fortsatt i arrest

Karas Shipping & Trading i Istanbul, Tyrkia, var agent for skipet, og de chartret det via et rumensk meklerfirma, Hiba Shipping, til Aegas Navigation på Kypros. De handlet på vegne av leverandøren av sprengstoffet, Societe Tunisienne d'Explosifs et de Munitions i Tunisia.

Ifølge skipets papirer skulle lasten leveres til det sudanske firmaet Integrated Chemicals and Development Co. Prisen for transporten var avtalt til 74.000 dollar.

Saken er ikke oppklart. «Baltic Sky» tilbakeholdes fortsatt i den greske havnen Platyiali nordvest for Aten. De syv besetningsmedlemmene ble for tre uker siden løslatt mot kausjon, men kan ikke forlate Hellas. De er formelt siktet for ulovlig å ha seilt med sprengstoff i gresk farvann. Den virkelige mistanken er at den dødsfarlige lasten skulle leveres til terrorister i Sudan. Landet var på begynnelsen av 1990-tallet hjemsted for terrororganisasjonen al Qaidas leder, Osama bin Laden.

Terror eller veibygging

Det var derfor den greske kystvakten gikk om bord, på oppfordring fra «etterretningskilder i NATO». «Baltic Sky» s mistenkelige manøver i Middelhavet var blitt fulgt av åtte NATO-skip og flere overvåkingsfly som deltok Operation Active Endeavor. Denne militæroperasjonen har, siden begynnelsen av oktober 2001, sørget for patruljering av Middelhavet. Norge og Danmark har stilt skip og mannskap til disposisjon for operasjonsledelsen. Aksjonen er et ledd i den globale krigen mot terror.

Tusenkronerspørsmålet er om det er riktig, slik sudanske myndigheter hevder, at sprengstoffet skulle brukes til å bygge veier i det krigsherjede landet. Eller om lasten, slik NATO frykter, skulle brukes til nok en ødeleggende terrorhandling. Enn så lenge er de 680 tonnene med sprengstoff sikret i Hellas.

MANDAG: Verdensomspennende overvåking av alle skip

I GRESK ARREST: "Baltic Sky" - en notorisk rustholk med dødelig last.