Den canadiske flyprodusenten Bombardier, som står for produksjonen av Dash 8 Q400-fly, bekrefter at det ble foretatt en nødlanding i München.

– Vi vet ikke hva som gikk galt. Det må de tekniske undersøkelsene vise, sier en talsperson for flyprodusentens kontor i Quebec.

Talspersonen ville fredag kveld ikke si noe om nødlandingen skyldtes problemer med landingsutstyret på flyet, som tilhører flyselskapet Augsburg Airways.

Rust

Skandinavisk Tilsynskontor har gjennomført omfattende kontroller av flytypen Dash 8 Q400 etter at SAS-fly måtte nødlande i Aalborg 9. september og i Vilnius i Litauen 12. september.

I begge tilfeller førte landingen til at det ene understellet brøt sammen. Årsakene var rust på en bolt i det hydrauliske systemet på understellet.

Fredag ble det kjent at det er konstatert rust på en vital del i understellet på 25 av SAS-konsernets 27 Dash 8 Q400-fly.

Fire av flyene opereres av Widerøe, mens de øvrige brukes av henholdsvis SAS Sverige og SAS Danmark. Flyene har blant annet vært benyttet på en rekke direkteruter mellom København og Bergen, Oslo, Stavanger og Kristiansand.

Opphevet forbud

Nødlandingen i München skjedde knapt et døgn etter at luftfartsmyndighetene i de skandinaviske landene opphevet flyforbudet for Dash 8 Q400-flyene, etter forsikringer om at den vitale delen i understellet på samtlige fly vil bli byttet ut med nye deler og at understellet skal testes med høy kvalitet før flyene tas i bruk for passasjertrafikk.

Både i Widerøe og i SAS er det usikkert når Dash 8 Q400-flyene igjen kan komme i trafikk.

Informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe opplyser at selskapet har nye deler til å få ett av flyene i luften. I løpet av helgen vil disse delene bli montert og testet. Deretter må selskapet vente på de reservedelene som er bestilt fra Bombardier.

Tidkrevende

Kongsteien sier det er opp til SAS-konsernets ledelse å avgjøre om Q400-flyene skal inn i trafikk igjen etter hvert som de blir ferdig på verkstedet, eller om man skal vente til alle flyene har fått nye deler og er testet.

SAS’ kommunikasjonsdirektør Hans Ollongren opplyser at man i SAS ikke kan si når det er mulig å begynne å fly Q400-maskinene igjen. Bytting av nye deler og testflyging er et komplisert og tidkrevende arbeid, sier han