For noen måneder siden fortalte vi på denne siden om spillentusiaster som tjente gode penger på å selge virtuelle våpen og annet utstyr som de har skaffet seg i online-spill som «EverQuest» og «Diablo». Opptil 15.000 kroner kunne man få for en god «EverQuest»-rollefigur med alt av utstyr og våpen, møysommelig bygd opp gjennom måneder med spilling.

Nå gjør eiendomshaier og spekulanter sitt inntog i det samme markedet, og de mest optimistiske tror virtuell eiendom kommer til å bli den neste store pengemaskinen på nettet.

«Project Entropia»

Spillprodusentene skjønte raskt at det var lite de kunne gjøre for å stoppe handelen med virtuelle varer. I stedet har produsentene gjort det mulig å omsette varene inne i selve spillet, slik at de fortsatt kan ha en viss kontroll med markedet.

I online-spillet «Project Entropia» oppfordrer produsentene til slik handel, og håper selv å tjene penger på skattlegging av omsetningen, kasinodrift og utleie av virtuell tredimensjonal reklameplass til annonsører fra virkeligheten.

I motsetning til de fleste andre online-spill er «Project Entropia» gratis for dem som spiller, bortsett fra det man eventuelt legger igjen i de virtuelle butikkene.

I «Project Entropia» er spillerne allerede godt i gang med å etablere seg som taxisjåfører, bartendere og gruvearbeidere. Men de mest ambisiøse er ute etter større penger, og — som i virkeligheten - er det eiendomsmarkedet som trekker.

Patric Sundström, utvikler i svenske MindArk som står bak «Project Entropia», sier til RPGPlanet at han tror spillet vil få sine første millionærer, i virkelige dollar, i løpet av det første året etter lanseringen i mai.

Håpefull amerikaner

Amerikaneren Robert Quackenbush håper å bli en av disse. 36-åringen har investert i førsteklasses virtuell eiendom i «Project Entropia». Planen er å leie ut butikklokaler til andre spillere som trenger et sted å selge utstyret de skaffer seg i spillet, sier investoren til Wired. Overskuddet har han tenkt å bruke til gruvedrift og produksjon av mer utstyr, og når tiden er inne, skal selskapet på børs. Alt i «Project Entropia» s virtuelle verden.

Om han lykkes, skal selskapet også ut i virkelighetens finansverden, der de virkelige pengene er.

VIRTUELL EIENDOM: Med virtuell eiendom i disse bygningene håper cyber-investorer på et nytt gullrush på nettet.
Bilde: Project Entropia