Tidlig tirsdag morgen ga havaristens skipsfløyte lyd fra seg for første gang siden grunnstøtingen 13. januar i fjor. Signalet ble møtt med applaus og hurrarop, selv om synet av skipet fortsatt vekker dystre minner om en ulykke som kostet 32 mennesker livet.

Den 290 meter lange skipet på 114.500 tonn ble rettet opp av et system av kraner, 36 tjukke kabler og vannfylte motvekter. Arbeidet ble påbegynt mandag morgen, tre timer forsinket på grunn av uvær, og var fullført tidlig tirsdag morgen.

«Perfekt»

— Snuoperasjonen gikk slik vi trodde den skulle og slik vi håpet den skulle. Jeg vil si dette var et perfekt stykke arbeid, sa Franco Porcellaria som ledet rederiet Costa Crocieres bergingsgruppe, ifølge nyhetsbyrået Reuters.- For meg er det en følelsesladd opplevelse å se skipet igjen, sa Luciano Castro, som overlevde forliset for vel halvannet år siden og som var kommet til Giglio for å følge bergingen.

— Dette skipet kunne blitt min død, men jeg overlevde jo, tilføyde han.

4,7 mrd kroner

To personer er fortsatt savnet etter havariet, og likene deres ble ikke funnet under Costa Concordia, slik det hadde vært håpet. Det ble søkt etter dem med undervannskameraer før arbeidet med å rette opp vraket ble satt i gang.

Siden av skipet som har ligget under vann i 20 måneder, framsto som brunt av rust, i kontrast til den andre, hvite skipssiden. Arbeidet med å rette opp skipet er anslått å ha kostet over 600 millioner euro eller vel 4,7 milliarder kroner.

Stakk fra skipet

Kapteinen om bord da forliset skjedde, Francesco Schettino, står for retten tiltalt for å ha ført skipet alt for nær land i et forsøk på å kjekke seg for passasjerene. Da «Costa Concordia» gikk på grunn, stakk han av fra skipet før passasjerene var brakt i sikkerhet.

For dette er han senere blitt overøst med skjellsord og har fått tilnavnet «Kaptein Feiging». Tidligere i år ble fire medlemmer av mannskapet og sjefen for Costa Crocieres krisestab dømt til korte fengselsstraffer som medansvarlige for forliset.

Det vil ennå ta flere måneder før skipet er såpass sikret og stabilt at det kan taues bort og hogges opp.

- PERFETTO: Sjefen for operasjonen, Nick Sloane, brukte 19 timer på å få skipet på rett kjøl i en storstilt operasjon.
SCANPIX