Det første skikkelige TV-intervjuet med kaptein Francesco Schettino ble sendt tirsdag. Italieneren sa han konstant tenker på ulykkesofrene og innrømte at han ikke reagerte besluttsomt nok da det ble klart at skipet gikk for nær land.

— Jeg anklager meg selv for å ha vært distrahert, sa Schettino i intervjuet på italienske Canale 5. Han hevdet at Costa Concordias grunnstøting i utgangspunktet var et «banalt uhell» som ble etterfulgt av misforståelser og sviktende kommunikasjon.

— Det var akkurat som om det gikk i svart i alles hoder og i instrumentene samtidig, sa kapteinen.

- Kom deg om bord

Schettino er siktet for flere tilfeller av uaktsomt drap, for å ha forårsaket ulykken og for å ha forlatt det synkende skipet. Han ble løslatt fra husarrest i forrige uke.

Etterforskerne mener Schettino brakte det 290 meter lange skipet for nær land, før han forsinket og til slutt mistet kontrollen over evakueringen av passasjerene, ifølge nyhetsbyrået Reuters. Kapteinen valgte selv

å dra i land før alle de 4.200 om bord var reddet.

I tillegg til den alvorlige siktelsen er Schettino blitt utsatt for ramsalt kritikk og latterliggjøring i italiensk presse.

Han ble nærmest utnevnt til folkefiende etter offentliggjøringen av et lydopptak av en samtale mellom ham og en kaptein i kystvakten mens evakueringen pågikk. Schettino var da på vei bort fra det kantrede cruiseskipet i en lettbåt.

— Vada a bordo, cazzo (Kom deg om bord, din kødd), sa den rasende kystvaktkapteinen, som uten hell forsøkte å få Schettino tilbake til havaristen.

De fire ordene ble trykket på T-skjorter som var å få kjøpt mange steder i Italia i perioden etter forliset.

Inspirert av EU

At Schettino var blitt observert i skipets bar både før og etter grunnstøtingen, hjalp ikke på omdømmet. Det gjorde heller ikke innrømmelsen fra en 25-årig kvinne fra Moldova som hevdet at hun og kapteinen flørtet og kunne ha havnet til sengs den skjebnesvare kvelden.

Uavhengig av Schettinos rolle ble Concordia-forliset også et symbol på alle problemene som har rammet Italia i som følge av eurokrisen og mange år med sviktende økonomisk vekst.Skipsarkitekten fortalte at interiøret i Costa Concordia var inspirert av EU. Tankene var at de viktigste rommene i skipet, som fortsatt ligger kantret ved kysten av den italienske regionen Toscana, skulle symbolisere landene i EU.

Også navnet Concordia, som kan bety både «avtale» og «harmoni», var ment å skulle lede tankene til EU-landene og forholdet mellom dem.