London: Det er aldri noe godt tegn når mannen som skal håndtere utvalgte journalister med gode historier og styre mediedekningen, i stedet blir gjenstand for den ene overskriften etter den andre.

Den siste uken har statsminister Camerons pressesjef, Andy Coulson, befunnet seg i en slik situasjon på grunn av sin forrige jobb, som sjefredaktør i tabloidavisen News of the World.

Ulovlig adgang

Mens Coulson sto i spissen for Storbritannias bestselgende søndagsavis, fikk avisens reportere det ene scoopet etter det andre. Det var bl.a. News of the World som først var ute med historien om David Beckham som var utro mot konen Victoria med assistenten sin, Rebecca Loos. Avisen hadde teft for å være først ute med de mest private detaljer.

Men nå viser det seg at det var en ganske spesiell grunn til at News of the World hadde forsprang i forhold til konkurrentene. Etter at en journalist med kongestoff som spesiale, skrev en intim historie om prins William med opplysninger som ikke hadde vært nevnt offentlig, ble det etter politigransking avslørt at avisen ulovlig hadde skaffet seg adgang til en rekke kjente og høytstående personers voicemail.

Fengselsstraff

Den gang førte skandalen til at kongestoff-reporteren og en privatdetektiv med tilknytning til News of the World fikk fengselsstraff, og at Andy Coulson gikk av som sjefredaktør i 2007. En senere politiundersøkelse slo fast at han kjente til den omfattende bruken av private talemeldinger, og det var bl.a. på grunn av hans angivelige uvitenhet at han senere ble ansatt som kommunikasjonsdirektør i det konservative partiet.

Men noe tyder på at kanskje ikke hele sannheten om avlyttingsskandalen har kommet for dagen.

En tidligere medarbeider i News of the World, Sean Hoare, ble i forrige uke intervjuet av New York Times. Der legger han frem en ganske annen versjon av arbeidsmetodene i News of the World.

I saker om den formen for telefonavlytting er det ikke lett å skaffe tekniske bevis, og vi hadde bare bevis som kunne holde i retten i 10-12 saker

Politiinspektør John Yates

Avlytting diskutert åpenlyst

Sean Hoare fortalte at Andy Coulson ikke bare visste om avisens praksis med å tuske til seg adgang til folks private talemeldinger, men at temaet åpent hadde blitt diskutert på «kanskje hundrevis» av møter hvor Andy Coulson hadde vært til stede.

Samtidig er det stilt spørsmål om hvorvidt politiundersøkelsen av hva som foregikk i News of the World, var særlig grundig for tre år siden. Ifølge dokumenter som er kommet The Guardian i hende, var det langt flere personer som ble telefonavlyttet enn hva politiundersøkelsen beskjeftiget seg med. Avisen mener å vite at det ikke bare var kongefamilien og kjente skuespillere som ble avlyttet, men også fremtredende politikere og folk både i politi og militæret.

Nytt press

Disse opplysningene har lagt nytt press på Andy Coulson for å fortelle hvor mye han egentlig visste da saken om avlytting av talepostkasse rullet, og for å gjøre rede for om han i virkeligheten visste om avisens praksis. Ikke overraskende er det spesielt Labour-politikere som formannskandidat David Miliband, som har presset på for å få Coulson til å forklare seg.

Tirsdag måtte politiinspektør John Yates, som ledet etterforskningen i 2007, svare på spørsmål fra en parlamentskomité, som bl.a. ville vite om politiet hadde kontaktet alle som hadde mistanke om at telefonen deres ble avlyttet.

— Vi tok nødvendige forholdsregler, sa Yates.

Han mente at listen over personer som hadde fått sine talemeldinger snappet opp av avisen, var på mellom 91 og 120 personer, og innrømmet at politiet ikke hadde kontaktet alle for å advare dem om eventuell avlytting.

— I saker om den formen for telefonavlytting er det ikke lett å skaffe tekniske bevis, og vi hadde bare bevis som kunne holde i retten i 10-12 saker, sa han.

Yates sa også at politiet nå har planer om å gjenoppta granskingen for å avdekke om det finnes flere opplysninger.

— Først vil vi snakke med Sean Hoare. Hvis det viser seg at det er ny informasjon i saken, vil vi sannsynligvis kontakte og snakke med Andy Coulson igjen, forklarte han.

Innkalt på ny?

Utsikten til å bli innkalt igjen for å forklare saken for britisk politi, kan bli dråpen som får begeret til å flyte over og offisielt gjøre spindoktoren til historien i stedet for historieskriveren.

POOL

Inntil videre sies det fra Downing Street 10 at David Cameron (bildet), som for tiden har barselpermisjon, helt og fullt støtter sin kommunikasjonssjef.

Saken om Andy Coulson kommer samtidig med at det konservative partiet klager over problemer i utenriksminister William Hagues privatliv, etter at ministerens 25-årige mannlige rådgiver sa opp stillingen på grunn av rykter om at han hadde et upassende forhold til ministeren.

BERGENS TIDENDE/POLITIKEN