Kriselånene til USAs bilindustri kan få positive følger også for de svenske bilprodusentene Volvo og Saab.

Verken Ford-eide Volvo eller Saab, som eies av General Motors (GM), får se noe direkte til milliardlånene fra USAs regjering. Men indirekte kan hjelpen likevel få betydning for de to svenske produsentene, som begge kjemper for å overleve.

Får låne 17,4 milliarder

Både GM og Chrysler har takket ja til krisehjelp. Ford har sagt at selskapet ikke har behov for lån nå, men takket likevel president Bush for initiativet.

Biden: — Står verre til enn vi trodde

Årsaken er at et sammenbrudd for GM eller Chrysler ville gjort situasjonen enda vanskeligere for Ford, og dermed hadde også Volvos personbildivisjon blitt rammet, skriver nyhetsbyrået TT.

For Saab er sammenhengen enda klarere: En frist for GM er en frist for Saab Automobile.

Hjelpepakken som ble offentliggjort av president George W. Bush fredag, innebærer at General Motors og Chrysler får lån på 17,4 milliarder dollar på betingelse av at de innen 31. mars viser at de kan overleve. Det stilles harde krav både til ledelsen og til arbeiderne.

- Vil beholde Saab

  • GM har behov for å gå gjennom sin situasjon i ro og fred, og den muligheten får man nå, sier bilanalytikeren Matts Carlsson ved Göteborg Management Institute til TT.

— De må gjøre en total omstrukturering og gå gjennom hele virksomheten. Jeg går ut fra at det i løpet av det første kvartalet av 2009 vil bli lagt ned flere fabrikker og dessuten noen varemerker, sier han.

Men Saab Automobile i Trollhättan trenger ikke nødvendigvis være ett av de merkene som rammes, mener analytikeren:

— Min mening er at GM ønsker og kommer til å beholde Saab – om de bare kan.

Ikke på «må-listen»

På GMs pressekonferanse i USA fredag antydet konsernets nest høyeste sjef, Fritz Henderson, at Saab ikke står på den øvre delen av GMs liste over ting som må gjøres.

— Saab er et globalt spørsmål, sa Henderson da det svenske selskapet ble tatt opp.

70-75 prosent av Saabs volum selges i Europa. Det man må finne en løsning på, er virksomheten i USA, fastholdt Henderson.

— Jeg tror Bushs rådgivere og børsanalytikere har kommet fram til at det er en 50 prosents sjanse for at bilprodusentene skal klare dette, sier Matts Carlsson.

Bush forsvarer hjelp

Hjelpepakken var det eneste som kunne gjøres for å unngå at hele bilindustrien kollapset, mener Bush, som lørdag forsvarte kriselånene. Han har fått kritikk av sine egne i Det republikanske partiet etter at pakken ble offentliggjort.

(Saken fortsetter under videoen)

— Vi skulle alle ønske at dette grepet ikke var nødvendig. Men sånn som situasjonen er nå, er dette den mest effektive måten å svare på de utfordringene landet står overfor på, sier USAs president i et radiointervju.

Canadiske myndigheter følger USAs eksempel og kunngjorde lørdag at de tilbyr landets bilindustri 19 milliarder kroner i kriselån.

— Dette er en ekstraordinær situasjon som krever ekstraordinære handlinger, sier Canadas statsminister Stephen Harper.

FÅR KRISEHJELP: Chrysler-ansatte kommer på jobb ved selskapets fabrikk i Warren fredag. President George W. Bush forsvarte lørdag kriselånet til den amerikanske bilgiganten, som sliter tungt med økonomien.
REUTERS/SCANPIX
STEPHEN J. CARRERA