• Har dere ikke tenkt på hvor praktisk det er? Bare slenge på seg burkaen når man skal ned på markedet for å handle. Uten å være nødt til å ta på seg sminke og pene klær?

32 år gamle Sharifa, populær nyhetsoppleser og programleder på radiostasjonen «Good Morning, Afghanistan», smiler avvæpnende når vi forsøker å uteske henne om hun oppfatter burkaen som kvinneundertrykkende.

— Rene grilldressen altså, mumler min svenske kollega.

Sharifa, som etter eget utsagn var en av de første kvinnene som kastet burkaen utenfor hovedstaden Kabul, vil ikke uten videre være med på at bare de afghanske kvinnene kvitter seg med «overtrekksdrakten» så vil de ha tatt sjumilsskritt på veien til likestilling og frigjøring.

Men hun medgir at burkaen kan fungere som kvinneundertrykkende. Fordi det er familiens menn - fedre, ektefeller og brødre, noen ganger også mer perifere slektninger - som forlanger at de skal dekke seg til fra topp til tå når de viser seg utendørs. Og forteller at søsteren bruker burkaen regelmessig når hun går ut.

— Presset kan være meget kraftig, sier viseministeren for kvinnesaker Najeba Sharif.

På direkte spørsmål svarer hun at hun selv brukte klesdrakten inntil for et par måneder siden.

Da hektet burkaen seg fast da hun var på vei ned en trapp, en alvorlig ulykke ble avverget, men det betydde også slutten på burka-bruken for Sharif.

Det er ikke lenger påbudt for afghanske kvinner å bruke burka. Men man er ikke engang kommet ned flytrappen i Kabul før man treffer på den første. Og i de travle hovedstadsgatene skal man ikke skue langt før man ser dem.

Ikke bare de velkjente blå, men også grønne og gylne. Og i en slags designermodeller med plisseringer, broderier eller høyt skåret i fronten for å vise bedre frem kjoler, skjørt eller bukser. For ikke å snakke om sko.

Så kom ikke å si at afghanske kvinner ikke liker å pynte seg.

— Spørsmålet om afghansk kvinnefrigjøring har lite å gjøre med om hun bruker burka eller ikke, sier kvinne- og menneskerettsforkjemperen Sema Samar.

— Det kan være en rekke gode grunner for at hun fortsatt gjør det. Ikke minst av hensyn til egen sikkerhet, i et samfunn som ikke er normalisert etter 23 vonde år. På mange menn kan det virke mindre provoserende når en kvinne er tildekket på åpen gate eller i samvær med fremmede menn, sier hun.

Og så er det dette med nedarvede tradisjoner. Slik en kollega på besøk i et afghansk hjem fikk høre da han spurte mannen i huset hvorfor ikke konen kunne komme inn og delta i samtalen:

— Jeg skulle gjerne bedt henne komme. Men hva ville naboene og familien sagt hvis de fikk vite det?

Sa mannen. Og bekreftet mistanken om at det er langt frem til likestilling. Både med og uten burkha. Eller grilldress.