JØRGEN ULLERUP

Mens noen amerikanere heller rødvin i kloakken, og en danske nekter å selge pizza til tyskere og franskmenn, er cola i Frankrike blitt det foretrukne våpen i den ideologiske og kommersielle krigen omkring Irak.

En del av opprøret mot USA og de store amerikanske colagiganter rettes fra et kontor på høyst tjue kvadratmeter bakerst i et kjøpesenter i innvandrerforstaden Saint Denis ved Paris.

Herfra sender Tawfik Mathlouthi sin nye Mecca Cola ut til 22 land, forteller han. Plastflaskene, som minner sterkt om Coca-Cola, er den fransk-tunisiske journalistens langtrekkende missil mot Israel og USA.

— Jeg har i lang tid gjennom radiostasjonen min Radio Méditerrannée oppfordret folk til å boikotte amerikanske varer. Men problemet var at der ikke var noe alternativ i butikkene til Coca-Cola, som er selve symbolet på den amerikanske imperialisme, sier Tawfik Mathlouthi.

Veldedige formål

En del av etiketten er skrevet på arabisk, for hovedmålgruppen er de muslimske innvandrere i de europeiske land og også de mange millioner i de muslimske land.

«Drikk ikke lengre idiotisk, drikk engasjert», heter det på fransk på etiketten, for Mecca Cola er et politisk produkt.

Ti prosent av firmaets overskudd skal gå til prosjekter for palestinske barn i de okkuperte områdene, andre ti skal gå til hjelpeprosjekter i de land der colaen selges. Men stifteren avviser på det mest bestemte at han skulle være med på å finansiere militante palestinske grupper eller ytterliggående islamske nettverk. I sin dress med slips likner han unektelig heller ikke en predikant fra en forstadsmoské.

— Media har beskyldt meg for å være islamist, fordi jeg er muslim. Det er bare tull. Jeg ville kjempe til det siste hvis mitt hjemland ble truet av en islamsk revolusjon. Men i dag er det amerikanerne som er den største faren for verdensfreden, sier Cola-selgeren, som snakker i lyntempo, for han har det travelt.

— Vi vil også gjerne minne USA om at det selv ble grunnlagt på bakgrunn av en terrorhandling: folkemordet på indianerne. Jeg er enig i å bekjempe terrorisme, men det gjør man best ved ikke å utvikle terrorister. Det var USA selv som skapte Osama bin Laden, og det er USA som i dag støtter diktaturer overalt i den arabiske verden, herunder i Tunisia.

Mecca = indianerstamme

Troende muslimer har kritisert ham for med navnet Mecca å nedverdige Islams hellige by, Mekka, i Saudi-Arabia, men den fransk-tunisiske forretningsmannen forsvarer seg med at Mecca også er navnet på en liten indiansk stamme i USA, som ble massakrert av hvite pionerer og kristne nybyggere.

Tawfik Mathlouthi flyttet til Frankrike som 20-åring og er i dag fransk statsborger. Hans kommentar til president Jacques Chiracs linje i Irak-krisen er «Vive la France».

Ifølge den muslimske forretningsmannen er det kun en måte å forhindre at USA har råd til å støtte f.eks. Israel med F16 fly. En total boikott av amerikanske varer, så amerikanske firmaer ikke kan betale skatt mer.

— Kanskje våkner amerikanerne opp en dag og begynner å stille spørsmål til sine ledere når de er blitt arbeidsløse, håper han.

Foreløpig ser Mecca Cola ut til å være god forretning også for produsenten, en brusfabrikk i Midt-Frankrike. Mathlouthi har mottatt 12.000 mailer fra folk verden over som gjerne vil distribuere colaen, og også ordrene velter inn. I løpet av de første tre måneder har det lille firmaet med åtte ansatte solgt over fire millioner liter cola med Storbritannia og Frankrike som de to største markeder. Det foreløpige mål er å komme opp i en årsproduksjon på en halv milliard flasker. Ifølge stifteren er det stadig kun en brøkdel av Coca-Colas produksjon.

Mange konkurrenter

Men Mecca Cola har mange konkurrenter. Zam Zam Cola, som har tatt navn etter en hellig kilde i Mekka, ble skapt helt tilbake i 1954 i Iran og selges i en rekke arabiske og afrikanske land, men er aldri blitt en suksess i Europa.

Arab Cola, som snart sendes på markedet, er tross sitt navn utelukkende et forsøk på åt tjene penger på den antiamerikanske bølge. Eieren, Gérard Le Blanc, er en såkalt pied-noir, altså en franskmann født i Algerie og fordrevet av araberne ved selvstendigheten i 1962.

Qibla Cola, som henviser til det sted i moskeen som viser vei til Mekka, ble lansert i begynnelsen av februar i Storbritannia av Zahida Perveen, og senest er nå også unge franske muslimer i bevegelsen Muslim Up gått inn i brusproduksjon. Organisasjonens cola er et alternativ for dem som boikotter sionistiske varer og store amerikanske merker som er velvillig innstilt over for den israelske stat.

Enda er brus det foretrukne våpen i kampen mot USA, så det er stadig rike muligheter for å tjene penger. Ingen har så vidt vi vet funnet på å lansere f.eks. en «Chirac-burger» eller en «Hot Saddam».

Store amerikanske kjeder som Coca-Cola og McDonald's er begynt å tape markedsandeler i den arabiske verden. Forleden innledet McDonald's en motoffensiv ved i Dubai å lansere en profetisk burger med navn McArabia. Firmaet garanterer at brødet er arabisk, og at kjøttet er halal-slaktet. Og agurken er erstattet med aïoli.

POLITISK COLA: Tawfik Mathlouthi tjener bra med penger på sin Mecca Cola, og lar deler av overskuddet gå til veldedige formål - både i de landene colaen selges og i palestinske områder.<br/>Foto: JOHN SCHULTS, REUTERS