Da jarlen av Abingdon bygde bro med lovmessig rett til å kreve inn penger skattefritt, hadde han neppe sett for seg at det 242 år senere ville være så god butikk at den kunne selges for ti millioner kroner.

— Jeg tror aldri jeg har hatt gleden å selge noe så uvanlig, sa auksjonarius Duncan Moir, da han så ut over forsamlingen i Allsops auksjonshus i London.

Gjenstanden han snakket om var en bro, men ikke en hvilken som helst bro.

Jeg tror aldri jeg har hatt gleden å selge noe så uvanligAuksjonarius Duncan Moir

Billedskjønn

Den 242 år gamle steinbroen over Themsen i det billedskjønne landskapet ved Oxford kom nemlig med en attraktiv rett til å kreve bropenger fritatt fra skatt og moms, og denne sjansen til å skaffe seg et lite skatteparadis midt i Englands hjerte vakte interesse langt utenfor britiske grenser.

— De fleste mulige kjøpere var fra Storbritannia, men vi har hatt henvendelser fra USA, det europeiske kontinentet og faktisk fra Jamaica, forteller Neil Mackilligin i auksjonshuset:

— Det er selvfølgelig ikke hver dag en slik anledning byr seg. Det er et lite stykke engelsk historie. Det er bare 12 broer igjen i hele Storbritannia med rett til å kreve bropenger, men det krever også en spesiell interesse for broer.

Bygd i 1767

Broen ble bygd i 1767 av jarlen av Abingdon, etter at George III hadde beklaget seg over hvor vanskelig og farlig det var å krysse elven. Som belønning for bryderiet (og kostnadene) ble det til gjengjeld laget en lov om at jarlen, hans arvinger eller hvem de måtte selge broen til, til evig tid kunne kreve inn bropenger for alle firehjulinger som passerte broen. I dag er det fire millioner biler og lastebiler som gjør det.

Familien solgte i 1985 til en tidligere pilot i det britiske luftvåpen, og det var hans familie som nå selger broen videre. Men som med alt godt er det også en hake.

... men det koster

Broeieren er forpliktet til å vedlikeholde broen, noe man mener tar det meste av den årlige inntekten på nesten to millioner kroner. Regjeringen gikk i 1994 med på å øke brotaksten fra 20 øre til 50 øre pr. bil og 4,50 kroner for en lastebil mot at det de neste 25 årene ble brukt over fem millioner kroner på en total renovasjon. I tillegg er det utgifter til brobestyreren som bor i det medfølgende huset og mannskap til å kreve inn bropenger liksom det er en generell motvilje mot å betale blant lokalbefolkningen som har presset på for å få kommunen til å overta broen.

Det var kanskje derfor kjøperen valgte å forbli anonym da hammeren falt på et bud på rundt ni millioner kroner.

Jyllands-Posten/Bergens Tidende

BILER I KØ for å komme over bompengebroen ved Themsen.
Kirsty Wigglesworth