AV HEIDI AMSINCK

David Cameron er det store håpet for Storbritannias konservative.

Han vil være en grønn politiker.

Han vil være den som husker å slukke lyset på kontoret, som har vindmølle på huset, og som skifter ut bilen til en som forurenser mindre.

David Cameron vil også sykle til jobben.

«Lever» politikken

Britene er vant til å se den 39-årige trebarnsfaren i sporty sykkeljakke, med hjelp på hodet — om ikke på vei fra parlamentsbygningen i Westminster til hjemmet i Notting Hill, så i hvert fall på bilder i avisene.

Cameron mener det er svært viktig at han og hans partifeller «lever» sin politikk - og ikke bare snakker om den.

En slik taktikk er selvsagt alltid farlig.

Siste gang de konservative prøvde noe tilsvarende var på 1990-tallet. Under slagordet «Back to Basics» slo partiet på stortrommen for tradisjonelle familieverdier - men så ble en rekke konservative ministere ble tatt med buksene nede...

Også denne gang er det kommet anklager om hykleri - fra deler av sensasjonspressen, og selvsagt fra erkefienden Labour.

Det har nemlig vist seg at de få dagene i uken når David Cameron hiver seg på pedalene, så kjører det en sjåfør få meter bak - med dokumentmapper og finsko.

Dermed har begrepet «skosjåfør» sneket seg inn i den politiske ordboken. Cameron har innrømmet at sykkelturene hans ikke hjelper miljøet overhodet.

Opposisjonsleder

— Jeg pleide å sykle på jobben langt oftere tidligere. Nå, når jeg er leder for opposisjonen, er det svært vanskelig. Alle papirer jeg trenger, og ting som skal underskrives om kvelden, blir noen ganger nødt til å følge etter i bil, sier han.

Ingen sykkelvesker er store nok til slik mengde bagasje, påstår Cameron.

Likevel er dette helt i orden, mener opposisjonslederen. Årsaken til at han sykler er nemlig ikke at forsøker å bevise hvor miljøvennlig han er.

— Jeg sykler på jobben fordi jeg liker det. Det er herlig. Man får litt frisk luft og mosjon. Jeg kan anbefale det, sier han.

Han er altså mer lysegrønn, enn grønn.

Men alle har ikke latt seg overbevise.

En programleder i «Today» - et av de mest populære nyhetsprogrammene i britisk radio - konfronterte David Cameron forleden med at det var mulig å få tak i et sett store sykkelvesker, med et volum på 22,5 liter hver.

— Og du vil ha meg til å tro at dine papirer ikke får plass et par slike? Det tviler jeg sterkt på, sa John Humphrys. Radiojournalisten elsker å «grille» britiske politikere.

Valgte Lexus

Dette er ikke det eneste problemet David Cameron har hatt med å få livets realiteter til å stemme med sine grønne ambisjoner.

Da han ble leder for opposisjonen fikk han en Vauxhall, som han forkastet fordi den forurenset for mye. I stedet valgte han en Lexus. Da var kritikerne raske til å poengtere at han kunne ha halvert utslippene dersom han hadde valgt en Toyota Prius - som han ble tilbudt som alternativ.

Toyotaen var imidlertid ikke stor nok til å romme alle de assistenter Cameron omgir seg med, lød det da fra de konservative.

I forbindelse med siste ukes lokalvalg i England var de konservatives slagord «Stem blått, bli grønn».

Slagordet låter imidlertid hult, eller avsløringen av Camerons sjåfør-assisterte sykkelturer.

Jyllands-Posten/Bergens Tidende

BLÅ, MEN GRØNN:David Cameron er de konservativesstatsministerkandidat iStorbritannia. Han vil være engrønn politiker, men sliter medtroverdigheten.ARKIVFOTO: ANDREW PARSONS