GM er den første bilprodusenten blant de rundt 40 selskapene som har appellert til politikerne i Washington om tverrpolitisk innsats mot klimaendringer.

Konsernet produserer blant mye annet Chevrolet Volt, den første plugg-inn elektriske bilen i USA. Selskapet har selv satt seg som mål å redusere energiintensiteten med 20 prosent fram mot 2020.

GMs nye linje er et markert linjeskifte. I lang tid protesterte de tre store GM, Ford og Chrysler imot myndighetenes krav om energieffektivitet i amerikanske biler. De fortsatte å produsere store, energikrevende biler, mens deres japanske konkurrenter tok markedsandeler med sine økovennlige biler.

Andre konsern som er med på appellen, er blant annet eBay, Intel, Starbucks og en rekke produsenter av sports— og fritidstøy.

I en erklæring fra de 40 selskapene heter det at klimaendringer er en reell trussel og dårlig for business og at USA må være med på å motvirke dem om landet fortsatt ønsker å være en supermakt i den stadig hardere konkurransen i dagens verden. (©NTB)